Organizational Social Responsibility Case study of the Santa Isabel de Hungria school, Santiago of Chile
Main Article Content
The performance of companies and organizations at a global level has now caused to be only an actor in charge of delivering goods and services, since they must interact and relate to requirements created ‘by’ and ‘for’ society, that is, they must respond beyond their own operations and obligations. In this context, this article shows the results of an investigation carried out at the St. Elizabeth of Hungary School, emphasizing of reality criteria, the organization of the educational institution, for which an analysis and study of the policies, measures and facts is carried out with the purpose of determining the existence or not of organizational social responsibility in its governance, that is, if it measures the implication of its social role and the con-sideration of sustainable topics in the execution of its work; at the end, the relevant results for the research question and suggestions for improvement are determined.
Article Details
References
ABREU, J. (2012). Hipótesis, método & diseño de investigación (Hypothesis, Method & Research Design). Daena 7(2), 187-197.
ARREDONDO, F. G., DE LA GARZA, J., & VÁSQUEZ J. C. (2014). Transparencia en las organizaciones, una aproximación desde la perspectiva de los colaboradores. Estudios Gerenciales, 30, tema 133, 408-418. DOI: https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.06.007.
BERBEL, G.; REYES, J.D. & GÓMEZ, M. (2007). La responsabilidad social en las organizaciones (RSO): análisis y comparación entre guías y normas de gestión e información. INNOVAR. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 17(29), 27-47.
CAICEO, J. (2018). El porqué del desarrollo insuficiente de la filosofía de las ciencias sociales. El Futuro del Pasado, 9, 393-418.
CAICEO, J. (2021). Colegio Santa Isabel de Hungría: 60 años al Servicio de la Educación Chilena con carisma Franciscano. Santiago de Chile: Ediciones Colegio Santa Isabel de Hungría de la Congregación Religiosa Hermanas Franciscanas Cooperadoras Parroquiales, Talleres Innovación Gráfica Ltda., ISBN 978-956-9423-12-3, 302 pp.
COLEGIO SANTA ISABEL DE HUNGRÍA (2022). Proyecto Educativo Institucional (actualización). Santiago de Chile: Congregación Religiosa Hermanas Franciscanas Cooperadoras Parroquiales.
EMBID IRUJO, J. M. & DEL VAL TALENS, P. (2016). La responsabilidad social corporativa y el derecho de sociedades de capital: entre la regula-ción legislativa y el soft law. Madrid: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado.
GARCÍA, J.; PALACIOS, B. & ESPASANDÍN, F. (2014). Manual de Responsabilidad Social Corporativa. Sevilla: Pirámide.
GORROCHATEGUI, N. & MARTINS DE OLIVEIRA, V. (Eds.). (2011). Responsabilidad social de las organizaciones: Perspectivas de nuevos marcos institucionales en América Latina. Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.
GRUPO CAVALA. (2018, February 13). SISTEMA SA 8000. Responsabili-dad Social Corporativa. Disponible en: https://responsabilidad-social-cor-porativa.com/sistema-sa-8000/. Consultado el 15 de enero de 2022.
HERZ, J. (2018). Reportes integrados y teoría de la legitimidad. Review of Global Management, 4(2), 18-19.
ISO (2010). ISO 26.000. Guía de Responsabilidad Social. Disponible en: https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es. Consultado el 20 de octubre de 2021.
MORA, A., LÓPEZ, C. & HILLIARD, I. (2018). Evaluando los stakeholders de la Economía del Bien Común. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 94, 251-283. DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.10458.
MOZAS, A. & PUENTES, R. (2010). La responsabilidad social corporativa y su paralelismo con las sociedades cooperativas. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 103, 75- 100.
NAVARRO, F. (2008). Responsabilidad social corporativa: Teoría y práctica. Madrid: ESIC Editorial.
NOTERDAEME, J. (2011). ¿RSE o RSO? ComunicarSe. Disponible en: https://www.comunicarseweb.com/biblioteca/rse-o-rso. Consultada el 10 de enero de 2022.
ONU. (2002). Cumbre de Johannesburgo 2002. Naciones Unidas. Disponible en: https://www.un.org/spanish/conferences/wssd/desarrollo.htm. Consultado el 15 de enero de 2022.
PACTO GLOBAL DE RED CHILE (2015). Hacer de los Objetivos Globales, Negocios Locales. Disponible en: https://pactoglobal.cl/objetivos-de-desa-rrollo-sostenible-ods/. Consultado el 30 de mayo de 2022.
PORTER, M., & KRAMER, M. (2011, enero). La creación de valor compartido. Harvard Business Review. Disponible en: https://www.iarse.org/up-loads/Shared%20Value%20in%20Spanish.pdf. Consultado el 3 de febrero de 2022.
REPÚBLICA DE CHILE. Ministerio de Educación Pública (1961). Decreto N° 17.493: Creáse la Escuela Particular N° 447 Santa Isabel de Hungría, con fecha 13 de noviembre.
REPÚBLICA DE CHILE. Ministerio de Educación (2004). Ley 19.979: Mo-difica el régimen de jornada escolar completa diurna y otros cuerpos lega-les. Publicada en el Diario Oficial el 6 de noviembre. Disponible en: https://bcn.cl/3ccbl. Consultado el 18 de marzo de 2023.
REPÚBLICA DE CHILE. Ministerio de Economía, Fomento y Turismo (2013). Decreto 60: Crea Consejo de Responsabilidad Social para el Desarrollo Sostenible. Publicado en el Diario Oficial el 3 de junio. Disponible en: https://bcn.cl/2wl8w. Consultado el 15 de enero de 2022.
RUBIO GUERRERO, G., & FIERRO CELIS, F. A. (2016). La RSE: Una teoría, diferentes visiones aplicadas. Revista de Administración & Desa-rrollo, 46 (2), 160-174.
SOLÍS, J. L. (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Análisis Económico, 23(53), 227-252.
THOMPSON, I. (2007). Concepto de organización. Disponible en: http://www.promonegocios.net/empresa/concepto-organizacion.html. Consultado el 12 de enero de 2022.
TRISTÁN, M. A. (2008). Análisis de los Stakeholders (actores) como instru-mento potencial en los procesos de participación de las agendas 21 local. El caso de Soná (Panamá). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 22, 181-202.
TUA PEREDA, J., & GONZALO ANGULO, J. A. (2015). La responsabilidad social del auditor. Contaduría Universidad de Antioquia, (15), 9–44. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/25001. Consultado el 3 de febrero de 2022.