Foundations and methodology of integral and solidarity humanism in education

Main Article Content

Authors
María Ángeles Navarro Mazón
Fernando González Alonso
Section
Artículos
Keywords:
Integral and solidarity humanism, Education, Common good, Anthropology, Social doctrine of the Church, Global compact on education
Abstract

Given the current scenario of dehumanization of the person and society, the social question has become an anthropological question that requires promoting a new comprehensive and supportive humanism that builds models of responsible thought that come to life. Education becomes an indispensable piece at the service of the new humanism, building the social personality of the new generations. Considering the recent Magisterium of the Church in educational matters and the launch of the Global Compact on Education, it is shown how theocentric, integral and supportive humanism constitutes the appropriate basis on which to build the change in the educational paradigm. The detailed description of this humanism, as well as the methodology to be applied in the classroom, to qualify the process of assimilation of these fundamentals by students, become the central core of this article.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Navarro Mazón, M. Ángeles, & González Alonso, F. . (2023). Foundations and methodology of integral and solidarity humanism in education. Papeles Salmantinos De educación, (27), 147–164. https://doi.org/10.36576/2695-5644.27.147

References

ALFONSO X EL SABIO. Las siete partidas. Boletín Oficial del Estado, Septiembre de 2011. https://n9.cl/wk51ch

ALONSO, F. G., & GUEVARA-INGELMO, R. M. La didáctica como ciencia y tecnología de la enseñanza. Papeles salmantinos de educación, (26), 127-147, 2022.

BENEDICTO XVI. Carta Encíclica Caritas in Veritate, 2009. https://n9.cl/fxnya

CONFERENCIA EPISCOPAL ESPAÑOLA. La escuela católica: Oferta de la Iglesia en España para la educación del siglo XXI, 2007. Catholic.net. https://n9.cl/74uj63

DICASTERIO PARA LA CULTURA Y LA EDUCACIÓN. Congregación para la Educación Católica. Card. Giuseppe Versaldi. Educar al humanismo solidario para construir una civilización del amor 50 años después de la encíclica Populorum Progressio. (16, abril, 2017). https://n9.cl/t710k

DICASTERIO PARA LA CULTURA Y LA EDUCACIÓN. Congregación para la Educación Católica. Educar hoy y mañana. Una pasión que se re-nueva. Instrumentum Laboris, 2014. https://n9.cl/x7ijx

DICASTERIO PARA LA CULTURA Y LA EDUCACIÓN. Congregación para la Educación Católica. Instrucción de la Congregación para la Edu-cación Católica «La identidad de la Escuela Católica para una cultura del diálogo», 25 de enero, 2022. https://n9.cl/dsega

FRANCISCO. Evangelii Gaudium: Exhortación Apostólica sobre el anuncio del Evangelio en el mundo actual, 24 de noviembre, 2013. https://n9.cl/ulwc4

FRANCISCO. Encíclica Laudato si´ sobre el cuidado de la casa común, 2015. https://n9.cl/98tq

FRANCISCO. A los miembros de la Fundación «Gravissimum Educationis», 25 de junio, 2018, https://n9.cl/avpm5e

FRANCISCO. El Pacto Educativo Global. Vademécum. Español, 2019. https://n9.cl/9sf8f

FRANCISCO. El Pacto Educativo Global. 15 de octubre, 2020. https://n9.cl/7jy32

FRANCISCO. Encíclica Fratelli Tutti sobre la fraternidad y la paz social, 2020. https://n9.cl/cr8zi

FRANCISCO. A los participantes en la Plenaria de la Congregación para la Educación Católica (de los Institutos de Estudios), 20 de febrero, 2020b. https://n9.cl/e6g0o

FRANCISCO. Encíclica Fratelli Tutti sobre la fraternidad y la paz social, 3 de octubre, 2020c. https://n9.cl/cr8zi

GONZÁLEZ-ALONSO, F. Covid-19 y Derecho Educativo: Dificultades, de-sigualdades y respuestas didácticas y organizativas en la posnormalidad. Análisis conceptual y metodológico del Derecho Educativo. Isolma, 2020.

GUZÓN-NESTAR, J. L., & GONZÁLEZ-ALONSO, F. La comunicación entre la familia y la escuela. Papeles salmantinos de educación, (23), 2019, p. 31-54.

MARITAIN, J. La educación en la encrucijada. Palabra, 2008.

PABLO VI. Carta Encíclica Populorum Progressio, 26 de marzo, 1967. https://n9.cl/nk56q

SÁNCHEZ MANZANARES, A. El humanismo cristiano en educación. Identidad y configuración. En Congreso Diocesano de Educación. En el camino de una Alianza: Ciencia y Fe. Diócesis de Orihuela Alicante, 2021.

SOCIEDAD BÍBLICA. La Biblia en Internet. Biblija.net. Ef. 4:11-13 https://n9.cl/ay4g6k

TOMAS DE AQUINO. Suma Teológica. Biblioteca de Autores Cristianos, BAC, 2023.

ZANNI, A. V. El magisterio actual de la iglesia sobre la educación: El Papa Francisco. En Congreso Diocesano de Educación. En el camino de una alianza: Ciencia y fe. Diócesis de Orihuela Alicante, 2021.