María Zambrano and Dante Alighieri exile as a rite of passage

Main Article Content

Authors
María Rodríguez Lorca
Section
Miscellaneous Section
Keywords:
Dante, Divine Comedy, exile, freedom, poetic reason, journey, Zambrano.
Abstract

The purpose of this paper is to bring Zambrano's philosophical thought closer to Dante's, taking as a reference an experience shared by both: the exile. To do so, we will begin by analysing Zambrano's interpretation of the Commedia, and then we will examine exile as a source of knowledge and a necessary condition for philosophy to exist. In exile, both Dante and Zambrano see the fundaments of their existence crumble; far from their emotional attachments and political engagements, they both face the loss of their former identity and the meaninglessness of their existence. This situation leads them to experience an ontological transformation that results in rebirth, i.e. the development of a new way of being and living in the world. The experience of exile has a transformative value for both Dante and Zambrano, as it allows them to become aware of the groundlessness of their existence and to take a lucid look at their present.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Lorca, M. . (2025). María Zambrano and Dante Alighieri : exile as a rite of passage . Cuadernos Salmantinos De filosofía, 52, 447–466. https://doi.org/10.36576/2660-9509.52.447

References

ALIGHIERI, D. (2003). Convivio (ed. Franca Brambilla Ageno). Le Lettere.

ALIGHIERI, D. (2005). Convivio (trad. Fernando Molina Castillo). Cátedra.

ALIGHIERI, D. (2010). Vida Nueva (ed. bilingüe Raffaele Pinto). Cátedra.

ALIGHIERI, D. (2021a). Divina Comedia. Infierno (ed. bilingüe Raffaele Pinto). Akal.

ALIGHIERI, D. (2021b). Divina Comedia. Purgatorio (ed. bilingüe Raffaele Pinto). Akal.

ALIGHIERI, D. (2021c). Divina Comedia. Paraíso (ed. bilingüe Raffaele Pinto). Akal.

ARQUÉS, R. (2011). Traduzioni e irradiazioni ispaniche novecentesche della Commedia di Dante (Ángel Crespo, Luis Martínez de Merlo, Abilio Echevarría e María Zambrano). Critica del testo. Nº. XIV / 3, 119-147.

CAMPO, C. (2010). Atención y poesía (trad. María Zambrano). Aurora. Papeles del «Seminario María Zambrano». Nº. 11, 117-119.

CROCE, E.; Zambrano, M. (2020). Hasta pronto, pues, y hasta siempre. Cartas, 1955-1990 (ed. Elena Laurenzi). Pre-textos.

ELIZALDE, M.I. (2012). Significados del exilio en María Zambrano. Bajo Palabra. N.º 7, 485-494.

LAURENZI, E. (2007). “La sete naturale” en: Zambrano, M. (2007). Dante Specchio Umano. Città Aperta.

LÓPEZ CORTEZO, C. (2022). La Estructura Moral del Infierno. Akal.

MARTÍN, F.J. (2023). Razón poética y exilio. Aurora. Papeles del «Seminario María Zambrano» N.º 24, 34- 42. https://doi.org/10.1344/Aurora2023.24.3

PÉREZ BAQUERO, R. (2023). Antígona entre los vivos y los muertos: exilios y espectros en María Zambrano. Alpha. N.º 57, 119-132. https://doi.org/10.32735/S0718-22012023000573280

PINO CAMPOS, L.M. (2005). La condena de Antígona y el exilio de María Zambrano: apuntes en torno a la historia sacrificial. Revista de Filología. N.º 23, 247-264.

TRUEBA, V. (2020). Experiencia y pensamiento del exilio en María Zambrano. Versants. Vol. 3. N.º 67, 161-172. DOI 10.22015/V.RSLR/67.3.12

VARELA-PORTAS, J. (2011). El exilio de Dante como construcción ideológica (Paradiso XVII). Revista de Filología Románica. Nº VII, 415-423.

https://doi.org/10.5209/rev_RFRM.2011.38714

ZAMBRANO, M. (2001). Filosofía y poesía. Fondo de Cultura Económica.

ZAMBRANO, M. (2004a). Los bienaventurados. Siruela.

ZAMBRANO, M. (2004b). Pensamiento y poesía en la vida española. Biblioteca Nueva.

ZAMBRANO, M. (2007). Dante Specchio Umano (intr. Elena Laurenzi). Città Aperta.

ZAMBRANO, M. (2011). Delirio y destino. Los veinte años de una española. Horas y Horas.

ZAMBRANO, M. (2014). El Exilio como Patria (intr. y notas Juan Fernando Ortega Muñoz). Anthropos.

ZAMBRANO, M. (2019). Claros del bosque (intr. Joaquín Verdú). Alianza.

ZAMBRANO, M. (2021). La Tumba de Antígona y otros textos sobre el personaje trágico. Cátedra