struggle over the ideal of system between Kant and Hegel an added difficulty to the Kantian reading of Hegel
Main Article Content
Against Kantian readings of Hegel, this research aims to clarify the systematic approach of Kant and Hegel. The two approaches are opposites. For this purpose, the notion of System according to Kant is first explained, which leads to the impossibility of forming a system of systems of knowledge because pure reason cannot find any absolute premises. It is then contrasted with Hegel's encyclopaedic project. To understand how a system of systems is possible, it is first necessary to understand Hegel´s reformulation of speculative reason — especially critical of Kant. It then goes on to understand in what sense philosophy, as the ultimate figure of the absolute, has the role of being the absolute premise of the Hegelian system.
Article Details
References
ÁLVAREZ, M., (2000). «La autodeterminación del concepto y el sentido de la libertad». En M. Álvarez / M. del Carmen Paredes (eds.), Razón, libertad y Estado en Hegel, (27-47). Universidad de Salamanca.
ÁLVAREZ, M. (2005). «La libertad en el sistema de Hegel». En M.ª C. Paredes (ed.), Naturaleza y libertad. La filosofía ante los problemas del presente (281-323). SCLF.
AMENGUAL, G. (2018). «La Fenomenología del Espíritu como búsqueda de una forma de vida» en Studia Hegeliana, (4), 47–60.
ARAGÜÉS, R. (2021). Introducción a la Lógica de Hegel. Herder.
BEISER, F. C. (1993). «Introduction: Hegel and the Problem of Metaphysics». The Cambridge Companion to Hegel (1-24). Cambridge University Press.
BEISER, F. (2005). Hegel. Routledge.
BEISER, F. (2020). «Hegel and the history of idealism» en British Journal for the History of Philosophy, 28 (3), 501-513. DOI: https://doi.org/10.1080/09608788.2019.1661828
CALDERÓN, M. L. (2021). «El sistema de las ciencias de Kant: la física y la biología» en Claridades. Revista de Filosofía, 13(1), 189-206. DOI: https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v13i1.9894
CARDANI, M. (2017). «F.H. Bradley: ¿un espinosista hegeliano?» en Studia Hegeliana, (2), 53-68. DOI: https://doi.org/10.24310/stheg.v0i2.3706
DUNPHY, R. (2021). «Hegel and the Problem of the Beginning» en Hegel bulletin, 42(3), 344-367. DOI :10.1017/hgl.2020.11
DUQUE, F. (2004). «Dar razón de la libertad en Kant y en Hegel» en Tópicos, (12), 5-40.
FERRARIN, A. (2019). «Method in Kant and Hegel» en British Journal for the History of Philosophy, 27(2), 255-270. DOI: https://doi.org/10.1080/09608788.2018.1506314
FERRARIN, A. (2023). «Funzione e significato della Psicología». En A. Di Riccio, A. Ferrarin, G. Frilli, y D. Manca, La Psicologia di Hegel. Un commentario, (80-103). Istituto Italiano per gli Studi Filosofici Press.
FICHTE, J. G. (1964 y ss.). Gesamtausgabe. Herausgegeben von R. Lauth u. H Jacob. Bad Cannstatt. (=GA).
GARCÍA, J. A. (2022). «Libertad y Saber (En torno al parágrafo 244 de la Enciclopedia). Una discusión acerca del intelecto personal». En J. A. García, y R. Reyna (coords.), Estudios sobre idealismo alemán, (87-112). Ápeiron Ediciones.
GÓMEZ RAMOS, A. (2018). «Autoconciencia del espíritu y saber de la historia» en Studia Hegeliana, (4), 185–196.
HEGEL, G. W. F. (1968 y ss.). Gesammelte Werke. Meiner. (=GW).
HEGEL, G. W. F. (2015). Ciencia de la lógica II. La Lógica subjetiva. Abada. (=CL II).
HEGEL, G. W. F. (2017). Enciclopedia de las ciencias filosóficas en compendio. Abada.
(=Enz C).
KANT, I. (1900). Kants gesammelte Schriften. Akademie Textausgabe. de Gruyter. (=AA).
KANT, I. (1999). Prolegómenos a toda metafísica futura que pueda presentarse como ciencia.
Istmo. (=Prol.).
KANT, I. (2009). Crítica de la razón pura. FCE. (=KrV).
KÉRVEGAN, J. F. (2023). «Lo spirito libero (§§ 481-482)». En A. Di Riccio, A. Ferrarin, G. Frilli, y D. Manca, La Psicologia di Hegel. Un commentario, (325-340). Istituto Italiano per gli Studi Filosofici Press.
KUEHN, M. (2024). Kant. Una biografía. Akal.
LONGUENESSE, B. (2007). Hegel´s Critic of Metaphysics. Cambridge University Press.
MATTANA EREÑO, L. (2020). «Decidirse por la libertad: decidirse por la verdad. La reflexión
que se hace sistema» en Studia Hegeliana, (6), 77–93. DOI: https://doi.org/10.24310/Studiahegelianastheg.v6i.11433
MATTANA EREÑO, L. (2021). «La filosofía como método y el método de la filosofía. Algunas consideraciones en torno a la noción de sistema en Hegel» en Ideas y Valores, 70 (177),
-152. DOI: https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v70n177.76659
MORANI, R. (2022). «L’eticità come seconda natura nella Filosofia del diritto di Hegel» en Studia Hegeliana, (8), 155–172. DOI:
https://doi.org/10.24310/Studiahegelianastheg.v8i.14538
NG, K. (2020). Hegel's Concept of Life: Self-Consciousness, Freedom, Logic. Oxford University Press.
ORSINI, F. (2021). «The problem of circularity between the Phenomenology of Spirit and the
Science of Logic» en Studia Hegeliana, (7), 37–57. DOI: https://doi.org/10.24310/Studiahegelianastheg.v7i.13531
ORSINI, F. (2023). «Il pensiero intelligente. Oggettività e soggettività del pensiero (§§ 465-468)». En A. Di Riccio, A. Ferrarin, G. Frilli, y D. Manca, La Psicologia di Hegel. Un commentario, (250-283). Istituto Italiano per gli Studi Filosofici Press.
ORTIGOSA, A. (2024). «El orden del saber. La Enciclopedia como sistema orgánico en Hegel» en Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 57(1), 67-84. DOI:
https://dx.doi.org/10.5209/asem.91146
PADIAL, J. J., (2009). «Apelación y tarea. La historia como drama» en Thémata, 41, 507-514.
PADIAL, J. J. (2014). «El programa fundacionalista del saber en la enciclopedia de las ciencias filosóficas» en Contrastes. Revista Internacional de filosofía, 19 (3), 113-129. DOI: https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v19i3.1101
PADIAL, J. J. (2018). «Tiempo, naturaleza y sustancia del espíritu. Hacia una comprensión renovada de la ecología en Hegel» en Studia Hegeliana, (4), 235–261
PADIAL, J. J. (2022). «El sueño del espíritu. Hegel y su interpretación del νοῦς pasivo» en Ápeiron: estudios de filosofía, 17, 137-161.
PADIAL, J. J. (2023). «El alma del mundo: la articulación de naturaleza y espíritu en Schelling
y Hegel». En A. Rojas y J. J. Padial (eds.), Wahrheit und Freiheit in den philosophischen Systemen Schellings und Hegels, (219-240). Olms.
PALERMO, S. V. (2023). «Un Contagio penetrante: Hegel e la dialettica dell’illuminismo» en Studia Hegeliana, (9), 25–44. DOI: https://doi.org/10.24310/Studiahegelianastheg.v9i.15348
PALERMO, S. V. (2021). «El “misterio incomprensible” de la vida: Lugar y estatuto de la figura de lo orgánico para la comprensión de la razón y del Absoluto en la filosofía de Hegel» en Revista latinoamericana de filosofía, 41(1), 29- 53. DOI: https://doi.org/10.36446/rlf2021176
PAREDES MARTÍN, M. del C. (2022). «Comentario filosófico». En G. W. F. Hegel, Creer y saber o la Filosofía de la reflexión sobre la subjetividad en la totalidad de sus formas, como filosofía de Kant, Jacobi y de Fichte, (277-339). Sígueme.
PAREDES MARTÍN, M. del C. (2024). «La presencia viva de Kant» en Cuadernos Salmantinos De filosofía, (51), 225–244. DOI: https://doi.org/10.36576/2660-955X.51.225
PINKARD, T. (1990). «How Kantian was Hegel?» en The Review of Metaphysics 43 (4), 831–838.
PIPPIN, R. (1989). Hegel´s Idealism: The Satisfactions of Self-Consciousness. Cambridge University Press.
PIPPIN, R. (2019). Hegel´s Realm of Shadows: Logic as Metaphysics in “The Science of Logic”. Chicago University Press.
REYNA, R. (2021). Unidad conceptual y síntesis objetiva en Kant. Un estudio sobre la función de los conceptos en la producción de conocimiento. OLMS.
ROJAS, A. (2016). «De Kant a Fichte» en Claridades. Revista de filosofía, 8, 105-125. DOI: 10.24310/claridadescrf.v8i0.3790
ROJAS, A. (2022). «Schelling y las tres Epochen del proceso de autodeterminación del absoluto en el System de 1800» en Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 86, 85-99. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/daimon.422391
ROJAS, A. (2023). El alcance de la moderna filosofía. Pensar en libertad. Síntesis.
SALOMÃO, A. (2021). «O desenvolvimento do jovem Hegel: Nem com Kant, nem contra
Kant» en Studia Hegeliana, 7, 73–89.
https://doi.org/10.24310/Studiahegelianastheg.v7i.13615
SEPÚLVEDA, P. (2018). «Die Einheit bei Hegel. Eine Phänomenologie des Begriffs in der spekulativen Phase» en Hegel-Jahrbuch, 11(1), 187-191. DOI: https://doi.org/10.1515/hgjb-2018-110135
SEPÚLVEDA, P. (2021). «El concepto en Kant y en Hegel. La relación entre forma trascendental y forma absoluta» en Revista de Estudios Kantianos, 6, 1, 45-72.
DOI: 10.7203/REK.6.1.18077
SEPÚLVEDA, P. (2023). «Hegel y la ciencia de los círculos. Reflexiones enciclopédicas sobre el saber en sentido especulativo». En M. Giusti, T. S. Hoffmann, A. Bavaresco (Eds.), Hegel e o círculo das ciências. Atas do III Congresso Germano-Latinoamericano sobre a Filosofia de Hegel - Vol. 1. (181-194). Editora Fundação Fênix,
TOLLEY, CLINTON (2021). «The Metaphysics of Powers in Kant and Hegel». En J. Jorati (ed.), Powers: A History (243-270). Oxford Academic.
VILLACAÑAS, J. L. (2001). La filosofía del idealismo alemán. Vol. I. Síntesis.
WESTPHAL, K. R. (1993). «Hegel, Idealism, and Robert Pippin» en International Philosophical Quarterly, 33 (3), 263-272. DOI: https://doi.org/10.5840/ipq199333331