To will the terrible Nietzsche and tragic knowledge
Main Article Content
One of the most direct ways to access the core of Nietzsche's theory of knowledge is by confronting the theme of truth, although it is undoubtedly so complex and profound that it initially intimidates the researcher. This paper aims to revisit a rather schematic proposal from the 1960s to articulate Nietzsche's philosophy of truth and, building upon that, to defend the thesis that neither the campaign against metaphysical-moral “lies” nor the development of what we might call "pragmatic truth" fully exhausts the issue. These layers of the problem of truth only find coherent resolution, and thus become clarified, when viewed from a third level, which would be the most important: that of tragic or Dionysian truth, where the most distinctive and interesting aspects of the German philosopher's epistemological innovation are concentrated.
Article Details
References
ARISTÓTELES: Metafísica. Int., trad. y notas de T. Calvo Martínez. Madrid: Gredos, 1994.
AUBENQUE, P.: El problema del ser en Aristóteles. Madrid: Taurus, p. 98.
BERRY, J.: Nietzsche and the Ancient Skeptical Tradition. Oxford & New York: Oxford University Press, 2011.
BRUSOTTI, M.: Die Leidenschaft der Erkenntnis: Philosophie und ästhetische Lebensgestaltung bei Nietzsche von Morgenröthe bis Also sprach Zarathustra. Berlin /
New York: De Gruyter, 2011.
BUNGE, M.: Matter and Mind. A Philosophical Inquiry. Dordrecht / Heidelberg / London/New York: Springer, 2010
CACCIARI, M.: Krisis. Ensayo sobre la crisis del pensamiento negativo de Nietzsche a Wittgenstein. Madrid: Siglo XXI Editores, 1982.
DESCARTES, R.: Correspondance avec Élisabeth et autres lettres. Paris: Flammarion, 2018.
GRANIER, J.: Le problème de la vérité dans la philosophie de Nietzsche. Paris: Éditions du Seuil, 1966.
DENNETT, D.: La peligrosa idea de Darwin. La evolución y los significados de la vida. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, 2015.
D’IORIO, P.: “Ontologia e gnoseología nell’estate del 1881. La svolta costruttivista di Nietzsche”, Studia nietzscheana, 2014, 20.
HABERMAS, J.: La lógica de las ciencias sociales, Madrid: Tecnos, 1967.
_____ Conocimiento e interés. Madrid: Taurus, 1981.
_____ Sobre Nietzsche y otros ensayos. Madrid: Tecnos, 1982.
_____ El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus, 1989.
HEIDEGGER, M.: Nietzsche I. Barcelona: Ediciones Destino, 2000, pp. 500 y ss.
NIETZSCHE, F.: El nacimiento de la tragedia (GT). En Obras completas I. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Tecnos: Madrid, 2011
_____ Das Geburt des tragischen Gedankens, 2, un escrito preparatorio de NT, datado en 1870 y traducido directamente de la edición de Nietzschesource.
_____ “Sobre verdad y mentira en sentido extramoral” (WL), en Obras completas I. Escritos de juventud. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Tecnos: Madrid, 2011, 609-619 pp.
_____ Aurora. Pensamientos acerca de los prejuicios morales (M). En Obras completas III, I. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Tecnos: Madrid, 2014.
_____ La gaya ciencia (FW), en Obras Completas III, Obras de madurez I. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Tecnos: Madrid, 2014.
_____ Fragmentos Póstumos IV (FP IV). Edición española dirigida por D. Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006.
_____ Briefe (BVN), en Digital critical edition of the complete works and letters, based on the critical text by G. Colli and M. Montinari, Berlin/New York, de Gruyter 1967, edited by Paolo D’Iorio.
_____ Más allá del bien y del mal. Preludio de una filosofía del futuro (JGB). En Obras completas. IV, II. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2016.
_____ El Anticristo. Maldición sobre el cristianismo (AC). En Obras completas IV, II. Edición dirigida por D. Sánchez Meca. Madrid: Tecnos.
REGUERA, I.: La miseria de la razón. El primer Wittgenstein. Madrid: Taurus, 1980.
RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, M.: “Lenguaje y verdad en Aristóteles”, en Pensamiento, núm. 184, vol. 46, octubre-diciembre 1990, 385-402.
_____ La teoría nietzscheana del conocimiento. Madrid: Eutelequia, 2010.
_____ “Saber sobre las pulsiones: ¿sería apropiado hablar de una epistemología nietzscheana?”, en Estudios Nietzsche, nº 12, 2012, pp. 147-161.
ROSSET, C.: Lo real y su doble. Ensayo sobre la ilusión. Barcelona: Tusquets, 1993.
_____ La filosofía trágica. Buenos Aires: El cuenco de plata, 2010.
Schmidt, J.: Nietzsches Kommentar Band 3/1. Morgenröthe. Berlin / Boston: Walter de Gruyter, 2015.
SCHOPENHAUER, A.: Complementos al Libro III de El mundo como voluntad y representación, 32: “Sobre la locura”). Edición de R.R. Aramayo. Madrid: F.C.E. / Círculo de lectores, 2003.
STEGMAIER, W.: Nietzsches Befreiung der Philosophie. Kontextuelle Interpretation des V. Buchs der Fröhlichen Wissenschaft. Berlin / Boston: De Gruyter. 2012.
SUTTER, L. de: Elogio del peligro. Madrid: Herder, 2024.
TARSKI, A.: Collected Papers 3 vols. Boston: Birkhäuser, 2019.