Theory and practice of barbiana’s school: Milani’s contribution to the current school

Main Article Content

Authors
Xavier Besalú Costa
Section
Artículos
Keywords:
To suspend, Full time, Purpose, Language, Current importance, Spirituality
Abstract

The article has proposed to translate and to move to the Spanish school of today the principal contributions of Don Milani and of Barbiana’s school (Italy), which it managed between 1954 and 1967. First there are mentioned three big reforms that defend themselves in the Letter to a teacher –not to suspend, school in time plenary session and a purpose– and his force is argued and as implementing them today. Later other three cardinal contributions are mentioned: the primacy of the language, the current importance like base of the curriculum and the place of the spirituality, emphasizing that the three should be considered to be authentic priorities of the educational Spanish system.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Besalú Costa, X. (2024). Theory and practice of barbiana’s school: Milani’s contribution to the current school. Papeles Salmantinos De educación, (22), 147–170. https://doi.org/10.36576/summa.49688

References

- ALUMNES DE L’ESCOLA DE BARBIANA. Carta a una mestra. Eumo, Vic, 2017.

- Autoría Compartida. La ciutat educadora. Ajuntament de Barcelona. Barcelona, 1990.

- COLL, C. (dir.). Currículum i ciutadania. El què i el per a què de l’educació escolar. Mediterrània, Barcelona, 2007.

- CORZO, J.L., Lorenzo Milani, maestro cristiano. Análisis espiritual y significación pedagógica. Universidad Pontificia de Salamanca, 1981.

- CORZO, J.L., Jesucristo falta a clase. Notas de teología de la educación. PPC, Madrid, 2008.

- CORZO, J.L., Don Milani: la palabra a los últimos. PPC, Madrid, 2014.

- DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, Els Plans Educatius d’Entorn. Document marc, http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0073/ab6b0500-5891-4c3a-be50-497da0322b04/doc_marc_pee_cat.pdf, Barcelona 2014.

- DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT. 2015, Decret 187/2015, de 25 de agosto, de ordenación de las enseñanzas de la educación secundaria obligatoria. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 28 de agosto de 2015, núm. 6945.

- FLORES, R. (coord.), La transmisión intergeneracional de la pobreza: factores, procesos y propuestas para la intervención, Fundación Foessa-Cáritas

Españolas Editores, Madrid, 2016.

- FRANKL, V.E. El hombre en busca de sentido. Herder, Barcelona, 1979.

- FREINET, C. L’educació moral i cívica. Laia, Barcelona, 1972.

- JOVER, G. Un món per llegir. Educació, adolescents i literatura. Rosa Sensat, Barcelona, 2007.

- MANTEGAZZA, R. El olor de humo. Auschwitz y la pedagogía del exterminio. Anthropos, Barcelona, 2006.

- MEIRIEU, Ph. “Aprendre a ensenyar a aprendre”. En: Autoria Compartida, Aprendre a ensenyar a aprendre. Rosa Sensat, Barcelona, 2012, p. 75-87.

- MILANI, L. Maestro y cura de barbiana. Experiencias pastorales. Marsiega, Madrid, 1975.

- MILANI, L. L’obediència ja no és una virtut. Rosa Sensat, Barcelona, 2014 (edición a cargo de M. Martí).

- PUIG, J.M. Notes per a un debat sobre el lloc de l’educació moral i cívica a l’escola. Revista Catalana de Pedagogia 3, 2005, p. 13-52.

- SUBIRATS, M. Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI. L’Avenç, Barcelona, 2012.

- VILA, I. – ESTEBAN-GUITART, M. Familia, escuela y comunidad en las sociedades del siglo XXI. Horsori, Barcelona, 2017.

- ZABALZA, M.A. Diseño y desarrollo curricular. Narcea, Madrid, 1987.