The current rehabilitation of humanism The power of the humanities

Main Article Content

Authors
Jéssica Sánchez Espillaque
Section
Monographic Section
Keywords:
Humanism, Metaphor, Rhetoric, Studia humanitatis, Ernesto Grassi
Abstract

Following the proposal of the heterodox disciple of Heidegger, Ernesto Grassi, it seems necessary at present a rehabilitation of the Renaissance rhetorical humanism, which allows us to grasp the metamorphic character of reality. In the age of postmetaphysics, and even of posthumanism (as some like to call it), we consider opportune the recovery of that rhetorical humanist thought, which affirmed the pre-eminence of metaphorical language over rational language. In this sense, metaphor, imaginative language, and ultimately show, would have a decisive role as founders of demonstrative and rational language (providing the original principles from which to deduce, Descartes, reality). From this point of view, it is also essential to review the current consideration of Humanism in general and, more specifically, of that rhetorical-philosophical branch. For what we will go to the original rehabilitative interpretation of the Italian-German philosopher, which will allow us to revalue the humanizing power of the humanities. Performing previously an analysis of the current crisis of the humanistic disciplines.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez Espillaque , J. (2024). The current rehabilitation of humanism: The power of the humanities. Cuadernos Salmantinos De filosofía, 45, 193–212. https://doi.org/10.36576/summa.92697

References

BARCELÓ, Joaquín, “Ernesto Grassi e la sua esperienza sudamericana”. En HIDALGOSERNA,

E.; MARASSI, M. (Eds.), Studi in memoria di Ernesto Grassi. Nápoles: La Città del Sole, 1996, vol. I, pp. 241- 254.

GARCÍA MORENTE, Manuel, El cultivo de las humanidades. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 1955.

GRASSI, Ernesto, La preminenza della parola metaforica. Heidegger, Meister Eckhart, Novalis. Módena: Mucchi editore, 1987.

—, “La rehabilitación del humanismo retórico. Considerando el antihumanismo de Heidegger”. Cuadernos sobre Vico, 2, 1992, pp. 21-34.

—, La filosofía del humanismo. Preeminencia de la palabra. Barcelona: Anthropos, 1993.

—, “El comienzo del pensamiento moderno. De la pasión y la experiencia de lo originario (1940)”. Cuadernos sobre Vico, 13-14, 2001-2002, pp. 19-46.

—, El poder de la fantasía. Observaciones sobre la historia del pensamiento occidental. Barcelona: Anthropos, 2003.

—, Heidegger y el problema del humanismo. Barcelona: Anthropos, 2006.

—, El poder de la imagen. Rehabilitación de la retórica. Barcelona, Anthropos, 2015.

HOLZAPFEL, Cristóbal, “Replanteo de la pregunta sobre el humanismo”. Revista de Filosofía, Univ. de Chile, Vol. XXIX-XXX, 1987, pp. 71-84.

LAFUENTE, A. & SARAIVA, T., “La ‘opa’ de la ciencia y la abducción de las humanidades”. Claves de Razón Práctica, 112, mayo 2001, pp. 69-76.

LLEONART Y AMSÉLEM, A.J. “Las humanidades, ¿qué son además de valores culturales y espirituales?”. Revista Internacional de Sociología, Segunda época, 37, enero marzo 1981, Tomo XXXIX, pp. 109-114.

MARINA, José Antonio, “Las polémicas humanidades”. Padres y maestros, 259, marzo abril 2001, pp. 30-33.

MORÓN ARROYO, Ciriaco, Las humanidades en la era tecnológica. Oviedo: Ediciones Nobel, 1998.

ORTEGA Y GASSET, José, Introducción a DILTHEY, W., Introducción a las ciencias del espíritu: ensayo de una fundamentación del estudio de la sociedad y de la historia. Madrid: Revista de Occidente, 1966.

—, “Misión de la Universidad”. En Obras completas, Vol. 4. Madrid: Alianza Editorial, 1983, pp. 311-353.

—, En torno a Galileo. Madrid: Espasa-Calpe, 1996.

—, Historia como sistema. Madrid: Alianza Editorial, 2003.

PLATÓN, La República. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2006.

QUINTANA PAZ, M.A., “¿Qué lugar ocupa la filosofía en el conjunto de las humanidades? Los orígenes históricos de una polémica actual: el debate Sacristán-Bueno”. Diálogo Filosófico, 49, 2001, pp. 75-92.

RODRÍGUEZ ADRADOS, Francisco, Humanidades y enseñanza: una larga lucha. Artículos en periódicos nacionales. Madrid: Editorial Taurus, 2002.

SAN AGUSTÍN, El maestro o Sobre el lenguaje y otros textos. Madrid: Trotta, 2003.

SÁNCHEZ ESPILLAQUE, Jéssica, El problema histórico-filosófico del humanismo retórico renacentista. Sevilla: Nueva Mínima del CIV, Fénix Editora, 2009.

VICO, Giambattista, Obras. Oraciones inaugurales & La antiquísima sabiduría de los italianos. Barcelona: Anthropos, 2002.

VINUESA ANGULO, J. Mª, “La reforma de las humanidades y la enseñanza de las materias filosóficas en secundaria”. Historia de la educación, 20, 2001, pp. 393-412.

ZAMBRANO, María, La vocación del maestro. Palma de Mallorca: Ágora, 2000.

—, Hacia un saber sobre el alma. Madrid: Alianza Editorial, 2008.