The use of school radio as a tool for educational inclusion The Inclusound Project

Main Article Content

Authors
Estanislao Carlos Riquer Hernández
Elisa Arias García
Section
Artículos
Keywords:
School radio, Educational inclusion, Key competences, Interdisciplinary learning, Primary education
Abstract

School radio has established itself as an innovative educational resource capable of stimulating learning and encouraging student participation. Beyond its informative function, radio in schools allows students to develop communication skills, stimulate creativity and promote collaboration. Its flexible and accessible nature facilitates the integration of different areas of the curriculum, making it a particularly useful tool for addressing diversity and promoting educational inclusion, as it offers all students the opportunity to express themselves, participate and learn cooperatively. It is in this context that the ‘IncluSound’ project has emerged, using school radio as a tool to promote inclusion in primary education. The initiative focuses on creating a motivating and participatory space where students can develop communication skills, work in teams and explore the values of cooperation and integration. In addition, the proposal seeks to influence various areas of the curriculum from a multidisciplinary perspective, combining academic content with activities that promote attention to diversity and equitable participation. The project is organised through three quarterly radio programmes in which all students, including those with Specific Educational Needs (ACNEAE), actively participate. In this way, the potential of ACNEAE students is enhanced, while at the same time encouraging the rest of the student body to experience an integrative and inclusive environment. ‘IncluSound’ thus demonstrates how school radio can become an enriching educational resource, capable of motivating students, strengthening their skills and building a more inclusive and collaborative educational environment

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Riquer Hernández , E. C. ., & Arias García, E. . (2025). The use of school radio as a tool for educational inclusion: The Inclusound Project. Papeles Salmantinos De educación, (29), 191–228. https://doi.org/10.36576/2695-5644.29.191

References

Aguaded, I. y Martín-Pena, D. (2013). Educomunicación y radios universitarias. Panorama internacional y perspectivas futuras. Chasqui, (124), 63–70. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/20/30

Alba, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje. Participación educativa, 6(9), 55-68. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:c8e7d35c-c3aa-483d-ba2e-68c22fad7e42/pe-n9-art04-carmen-alba.pdf

Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart and Winston.

Bonilla del Río, M. y Pérez, M.A. (2017). La educomunicación como reto para la educación inclusiva. Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 66-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6382216

Catalán, M. G. (2015). La radio escolar digital y su aporte al aprendizaje en la asignatura de Lenguaje y Comunicación en el Colegio Altazor. Comunicación y Medios (32), 101-117. https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/36120/39598

Coronado, P. J. y Peinado, S. (2014). Radio escolar e inclusión educativa (un proyecto, una realidad para todos los alumnos). Claves para una educación diversa. Murcia: Consejería de Educación, Cultura y Universidad. https://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/claves/doc/pjcoronado.pdf

Escarbajal, A. y Martínez, G. (2023). Uso de las metodologías activas en los centros educativos de educación infantil, primaria y secundaria. IJNE: International Journal Of New Education, 11(1), 5-25. https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/16452/17658

Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) y Fundación COPE (2024). Informe de Radio Escolar. Informe de situación.

https://intef.es/wp-content/uploads/2024/09/Informe_de_Radio_Escolar.pdf

García Zamora, C.M. (2022). La Radio en la Escolar: Radio Asunción. Revista de educación, innovación y formación, (6), 1-11. https://www.educarm.es/reif/doc/6/reif6_1.pdf

Johnson, D. & Johnson, R. (1994). El aprendizaje cooperativo en el aula. Ediciones Paidós Ibérica. Lavilla, L. (2011). La evaluación. Pedagogía Magna, 1(11), 303-310. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629230

Martín-Pena, D., Parejo Cuellar, M. y Vivas Moreno, A. (2020). Irrupción de radio y divulgación en el aula para promover las vocaciones científicas en primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3). http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3205%20

Medina, M.A. y Tapia, M.P. (2017). El aprendizaje basado en proyectos una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. Olimpia: Publicación científica de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma,

(14), 236-246. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6220162

Melgarejo, I. y Rodríguez, M.M. (2024). Competencia Mediática a través de la radio escolar: Primera aproximación a la realidad en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. EPSIR: European Publica & Social Innovation Review, 9, 1-19. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/946/665

Núñez, V., Aceituno, P., Lanza, D. y Sánchez, A. (2022). La radio escolar como recurso para el desarrollo de la competencia mediática. Estudios sobre el mensaje periodístico, 28(1), 179-190. https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/77511

Perona, J. J. y Barbeito, M. L. (2007). Modalidades educativas de la radio en la era digital. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 5(1), 225–251. https://doi.org/10.7195/ri14.v5i1.378

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria (2022). Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-3296

Robles, L. (2015). El Trabajo Cooperativo. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2), 57-66. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/issue/view/324

Rodero-Antón, E. y Rodríguez-de-Dios, I. (2021). Competencias de comunicación oral en la educación primaria. Profesional de la información, 30(6). https://doi.org/10.3145/epi.2021.nov.01

Rodríguez, S. (2024). Crece el uso de la radio escolar: descubre sus ventajas y cómo integrarla en el centro escolar. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/uso-radio-escolar-ventajas/

Sánchez-Serrano, C., Pérez-Maíllo, A., Arias García, E. y Arcos Trancho, S. (2023). De la radio escolar al audio educativo en tiempos de audificación: el caso de Castilla y León. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación,

, 104-121. https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/23678/21542

Vidal Esteve, M. I. (2025). La inclusión educativa en los centros de Educación Primaria: la voz del profesorado. Siglo Cero. Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, 56(2), 31–47. https://doi.org/10.14201/scero.32260

Zappalá, D., Köppel, A. y Suchodolski, M. (2011). Inclusión de TIC en escuelas para alumnos con discapacidad motriz.