Quality culture in higher education and quality assurance Bibliometric analysis based on Web of Science

Main Article Content

Authors
Cristian-Camilo Gutiérrez-Restrepo
David Revesado-Carballares
Section
Artículos
Keywords:
Educational administration, Accreditation, Quality of Educacion, Higher, Governance
Abstract

This article was to recognize the trends of scientific publications related to the quality culture of higher education institutions based on the implementation of government models and quality assurance systems, during the period 2010. -2023. Its methodology was based on a bibliometric study, taking the Web of Science database through a search equation and subsequently analyzing the information with the use of VOSviewer and BibExcel to determine indicators of production, co-authorship, international collaboration, producing institutions, countries, topics addressed and keywords. In total, 1,479 documents were found that are evidence of the circulation of knowledge on the subject worldwide. The results will enrich administrative and academic management with a view to generating evaluation and quality assurance alternatives that allow strategically redirecting their intervention proposals around the effectiveness of IES

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez-Restrepo, C.-C. . ., & Revesado-Carballares, D. . (2025). Quality culture in higher education and quality assurance: Bibliometric analysis based on Web of Science. Papeles Salmantinos De educación, (29), 85–108. https://doi.org/10.36576/2695-5644.29.85

References

Aas, G., Askling, B., Dittrich, K., Froestad, W., Haug, P. Hofgaard, K., Moitus, S., Pyykkö, R. y Sørskår. (2009). Evaluación de la calidad educativa: la producción de conocimiento y el papel de los expertos. ENQA.

Blackstock D. Lee H, Tibor S. Riitta P. Guy A. Mariano L., Esperanza V. Elías F. Claude, Jean-F. Viktoriya L. y Ivan Babyn. (2010). Garantía de calidad interna - Enfrentando desafíos comunes. ENQA.

Bollaert, L., Brus, S., Curvale, B., Harvey, L., Helle, E., Jensen, H., KomljenoviČ, J., Orphanides, A. y Sursock, A. (2007). Integrando la cultura de calidad en educación superior. ENQA.

Brusoni, M., Damian, R., Sauri, J., Jackson, S., Kömürcügil, H., Malmedy, M., Matveeva, O., Motova, G., Pisarz, S., Pol, P., Rostlund, A., Soboleva, E., Tavares, O. y Zobel, L. (2014). El concepto de excelencia en educación superior. ENQA.

Caicedo, E., Marín, M., Restrepo, L., Gutiérrez, C., López, J. y Arias, G. (2020). La Universidad como Proyecto de Vida. Desde las Voces de la Comunidad Educativa UCM. Centro Editorial UCM.

Camison, C., Cruz, S., & Gonzalez, T. (2005). Gestión de la calidad, conceptos, enfoques, modelos y sistemas. Pearson Prentice Hall.

Dennis, L. (1990). Como gerenciar la calidad total. Legis.

Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program. Scientometrics, núm 84 (2), pp.523-538 https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3

González López, V., García Redondo, E., Rebordinos Hernando, F. J., Vega

Gil, L., & Revesado Carballares, D. (2024). La perspectiva europea de formación de profesores: Lo nacional vs. lo europeo. Revista española de educación comparada, núm. 44, pp.184-204. https://doi.org/10.5944/REEC.44.2024.37863

Greere, A. y Riley, C. (2014). Compromiso, empoderamiento, propiedad. Cómo nutrir la cultura de la calidad en la educación superior. En D. Derricott. H. Kekäläinen., M. Kelo., R. Sparre,, T. Loukkola, B. Michalk, F.

Galán Palomares., N. Ryan, y B. Stensaker. (Eds.). Trabajando juntos para llevar la calidad adelante (PP. 38-43). ENQA.

Grifoll, J., Hopbach, A., Kekäläinen, H., Lugano, N., Rozsnyai, C. y Shopov, T. (2012). Procedimientos de calidad en Europa. Área de educación superior y más allá. Visiones para el futuro, ENQA.

Gutiérrez Restrepo, Cristian Camilo. (2022). La Cultura de la Calidad de la Educación Superior en Colombia. Un análisis desde criterios europeos (Tesis de doctorado, Universidad de Salamanca) http://hdl.handle.net/10366/151387.

Hämäläinen K. Haakstad J. Kangasniemi J. Lindeberg T. y Sjölund M. (2001). Garantía de calidad en el Educación superior nórdica - prácticas similares a la acreditación. Asociación europea para el aseguramiento de la calidad en Educación Superior, ENQA.

Harvey, L. & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & Evaluation in Higher Education. Quality in Higher Education, 18 (1), pp. 9-34.

Meyer, J. y Schofer. E. (2006). La Universidad en Europa y en el Mundo: expansión en el siglo XX. Revista Española de Educación Comparada, 12, pp.15-36. https://revistas.uned.es/index.php/REEC/article/view/7423

Lucien B., Sanja B., Bruno C., Lee H., Emmi H., Henrik T., Janja K., Andreas O., y Andrée S. (2006). Integrar la Cultura de la Calidad en la Educación Superior. ENQA.

Middlehurst, R. (2001). Seguro de calidad: Implicaciones de las nuevas formas de la Educación Superior. Universidad de Surrey.

Moreno, T. (2018). La dirección escolar. Tres claves para maximizar su impacto. Revista mexicana de investigación educativa, 23 (77), pp. 643-650.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000200643&lng=es&tlng=es.

Pérez, J., López, R., Peralta, O., & Fernández, M. (2000). Hacia una educación de calidad: Gestión, instrumentos y evaluación. Narcea.

Revesado Carballares, D. (2022). Democratización de las políticas de acceso a la universidad en sistema educativo español.: Un análisis en perspectiva histórica. Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud, 14(1), pp. 50-72. https://revistatrances.wixsite.com/website-1/copia-de-14-01-03

Revesado Carballares, D., Montenegro, J., & García Redondo, E. (2023). El acceso a la formación universitaria en España y Argentina: entre políticas

e instituciones. Un estudio de caso comparado” Revista de la educación superior, 52-207, pp. 71-88. http://dx.doi.org/10.36857/resu.2023.207.2567

Salazar, J. M. (2012). Modelos de Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior, CINDA – RIL.

Sánchez-Olavarría, C., & Martínez-Sánchez, A. C (2023). Trayectorias escolares en educación terciaria: un análisis de sus factores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 41 (14), pp. 58-72. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.41

Stensaker, B. (2021). Building institutional capacity for student competencies: An organizational perspective. International Journal of Chinese Education, 10 (1), pp. 1-10 http://dx.doi.org/10.1177/22125868211006200

Toro, J. (2012). Gestión Interna de la Calidad en las Instituciones de Educación Superior, CINDA – RIL.

Torrecilla-Sánchez, E. M., Gamazo, A., & Sánchez-Prieto, J. C. (2022). La orientación educativa en España: mapeo sobre su estado actual (2010-2019). Education in the Knowledge Society (EKS), 23, pp. 23-3. https://doi.org/10.14201/eks.26739

Vargas, M., Rodríguez, P. y Nieto, P. (2017). Acreditación Multi Campus: Sistematización de la Experiencia Universidad Santo Tomás, Ediciones USTA.

Vlasceanu L., Grunberg L., y Parlea D. (2007) Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions. UNESCO-CEPES.