The power of movement for the development of the expressive capacity: a pedagogical proposal based on cooperative learning

Main Article Content

Authors
Raquel González Marín
Sara Suárez Manzano
Alba Rusillo Magdaleno
Raquel M. Guevara Ingelmo
Section
Artículos
Keywords:
Learning situation, Body expression, Cooperative learning, Physical education, Primary education
Abstract

Physical activity plays a fundamental role in all stages of life due to its relationship with the state of health of people. In the school stage, in addition to promoting healthy growth, it provides numerous benefits due to the repercussions of leading an active life in later stages of life. In this sense, the area of Physical Education is essential in promoting health, favoring healthy lifestyles from childhood. Body expression, as a branch of physical education, favors physical health, as well as the mental and social health of the individual, providing tools for their disinhibition, developing their creativity and enhancing communication with their peers. This paper presents the design and evaluation of a learning situation for Primary Education using cooperative learning as the main methodology and based on movement and expression as a resource to promote a comprehensive education of students.

 

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Marín, R. ., Suárez Manzano, S., Rusillo Magdaleno, A., & Guevara Ingelmo, R. M. (2024). The power of movement for the development of the expressive capacity: a pedagogical proposal based on cooperative learning. Papeles Salmantinos De educación, (28), 115–148. https://doi.org/10.36576/2695-5644.28.115

References

- Alonso Delgado, A. (2016). El aprendizaje cooperativo en Educación Física (2nd ed.). Graó.

- Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., Luis-de Cos, G., Urrutia-Gutierrez, S. (2019). Aprendizaje cooperativo: un proyecto de expresión corporal en el grado de Educación Primaria. Journal of Sport and Health Research, 11

(Supl 1), 155-166.

- Bermejo Díaz, J. M., Pulido Salas, D., Galmes-Panades, A. M., Serra Payeras, P., Vidal-Conti, J., & Ponseti Verdaguer, F. J. (2021). Educación física y universidad: Evaluación de una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39(1), 90-97.

- Bjorke, L. & Mordal, K. (2020). Cooperative Learning in Physical Education: A Study of Students' Learning Journey over 24 Lessons. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(6), 600-612. http://dx.doi.org/10.1080/17408989.2020.1761955

- Cabrera, M.F. O., González, E. R., & Bolaños, N.A.O. (2022). Actividad física, ejercicio físico y sana alimentación como estrategias de prevención y tratamiento de los crecientes índices de sobrepeso y obesidad infantil. Reflexiones de los proyectos de Jóvenes Investigadores e Innovadores en el Departamento del Cauca 2022, 217.

- Contreras, A. Y. M., & López-Pastor, V. M. (2024). Expresión corporal y educación emocional: resultados de un programa en educación infantil. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 15(86), 11-29.

- Coulter, M., & Ní Chróinín, D. (2013). What is PE? Sport, education and society. Sport, Education and Society, 18(6), 825-841. https://doi.org/10.1080/13573322.2011.609290

- Da Dalt, E. (2016). El aprendizaje cooperativo como instrumento de inclusión. VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIII Jornadas de Investigación XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

- De Jesús-Blanco, M. (2009). Enfoques teóricos sobre la expresión corporal como medio de formación y comunicación. Revista Horizontes Pedagógicos, 11(1), 1. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4892962.pdf

- Duran, C., Lavega, P., Salas, C., Tamarit, M., & invernó, J. (2015). Educación Física emocional en adolescentes. Identificación de variables predictivas de la vivencia emocional. Cultura, Ciencia, Deporte, 10(28), 5-18.

- Fernández-Río, J., & Méndez-Giménez, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo: Modelo Pedagógico para Educación Física. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 201-206. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5400872.pdf

- Instrucción 12/2022, de 23 de junio, por la que se establecen aspectos de organización y funcionamiento para los centros que impartan educación primaria para el curso 2022/2023. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, de 23 de junio de 2022.https://www.juntadeandalucia.es/sites/default/files/2022-08/04082022_20220623_instruccion_organizacion_educa-

cion_primaria_2022_2023.pdf

- Johnson, D.W., Johnson, R.T. & Holubec, E.J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires. Paidós.

- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, de Educación. BOE (Boletín Oficial del Estado), 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953.

- Martínez-Rodríguez, M. (2021). El patrimonio a través de la Educación Musical: Tratamiento y enfoque en el currículo de Educación Primaria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 27-37.

- Moreno Murcia, J.A., Vera, J.A. & Cervello, E. (2009). Efectos de la cesión de responsabilidad de la evaluación en la motivación y la competencia percibida en el aula de Educación Física. Revista de Educación, 348, 423-440.

- OMS (2021). Directrices de la OMS sobre actividad física y comportamientos sedentarios [WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour]. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.

- Overton, H., Wrench, A., & Garett, R. (2017). Pedagogies for inclusion of junior primary students with disabilities in PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(4), 414- 426. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1176134

- Pastor, C.A. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación Educativa, 6(9).

- Pérez-Pueyo, A. (2015). El Estilo Actitudinal en Educación Física: Evolución en los últimos 20 años. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29(1), 207-215.

- Pujolás, J. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona. Eumo-Octaedro.

- Reyes, A., Rivas, J. & Pávez-Adasme, G. (2020). Tiempo de compromiso motor en la clase de educación física, Voces De La Educación, 5(10), 90-113.

- Rodríguez, A. D. R., Rivas, J., & Adasme, G. P. (2020). Tiempo de compromiso motor en la clase de educación física. Voces de la Educación, 5(10), 90-113.

- Serrano, J. S., Clemente, J. A. J., Abarca-Sos, A., Solana, A. A., & García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26(1), 108-113.

- Sierra, M. A. (2000). La expresión corporal desde la perspectiva del alumnado

de educación física.

- Stoltz, T., Piske, F. H. R., de Fátima Quintal de Freitas, M., D'Aroz, M. S., & Machado, J. M. (2015). Creativity in gifted education: Contributions from Vygotsky and Piaget. Online Submission, 6(1), 64-70.

- World Health Organization. (2019). Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. World Health Organization.

- Zamorano García, D., Fernández Bustos, J. & Vállez Gómez, J. (2021). Diseño y evaluación de un programa para la mejora de la condición física en - Educación Primaria: efecto sobre la autoestima y la intención de ser activo. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 107–112. https://doi.org/10.6018/sportk.461721