The Ignatian School leadership for lay leaders in Jesuit Schools in Colombia
Main Article Content
Ignatian leadership is a central category for Ignatian educational
organizations. In this way, it is important to develop the category of Ignatian leadership for lay people. This article explored four topics taken from Guibert’s Leadership
Ignatian propose and Bass’ Transformational theory to support leadership training
for leaders of the Jesuit educational organizations of Colombia. The result of the study
was to define a list of Ignatian topics for the training of leaders.
Article Details
References
- Bass, B. (2000). El futuro del liderazgo en las organizaciones que aprenden. En Villa-Sánchez, Aurelio (Coord.), Liderazgo y organizaciones que aprenden: III Congreso internacional sobre dirección de centros educativos (pp. 331-361). ICE-Deusto.
- Bass, B. (1985). Leadership and performance beyond expectations. Freepress.
- Bass, B., y Bass, Rut. (2008). The Bass Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial applications. (4° Ed.). Freepress.
- Burns, J. (1978). Leadership. Harper Torchbooks.
- Cala, O. (2024). Aportaciones de las reglas para sentir con la Iglesia al liderazgo y la pastoral. Manresa, 96 (378), 77-88.
- Curia del Prepósito General. (1996). Constituciones de la Compañía de Jesús y Normas complementarias [Const.]. Ediciones Mensajero.
- Da Silva, J. (2018). Liderança e instituíçoes educativas da Companhia de Jesus. En J.M. Martins-Lopes (org.), A pedagogia da Companhia de Jesus: Contributos para um diálogo (pp. 489-526). Axioma.
- De Loyola, I., [EE]. (2013). Ejercicios Espirituales. En Obras completas. BAC.
- Filella, J. (2000). Poder y liderazgo en centros educativos. En A.Villa-Sánchez, (Coord.), Liderazgo y organizaciones que aprenden: III Congreso internacional sobre dirección de centros educativos (Pp. 363-377). ICEDeusto.
- Fuentes-Nuño, O. (2021). El padre maestro Ignacio de Loyola. Padres y Maestros, 386 (1),71-76. https://doi.org/10.14422/pym.i386.y2021.012
- Fuentes-Nuño, O. (2022). La Ratio Studiorum: el modo nuestro de proceder en los estudios. Padres y Maestros, 390(1), 67-72. https://doi.org/10.14422/pym.i390.y2022.011
- Guibert, J. (2022). Construir juntos: aportes del liderazgo ignaciano a la Sinodalidad. Manresa, 94(373), 359-370.
- Guibert. (2021). De la teoría a la práctica: ¿cómo se forman líderes empresariales con valores? Inspiración ignaciana para crear valor compartido en las empresas. Boletín de estudios económicos, (76)232,171-189.
- Guibert, J. (2020). Para comprender la pedagogía ignaciana. Mensajero.
- Guibert, J. (2019). El liderazgo ignaciano: una senda de transformación y sostenibilidad. Sal Terrae.
- Guibert, J. (2016). Liderazgo ignaciano y gobernanza en las universidades de la Compañía de Jesús. ARBOR, 782(192), 1-13. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6009
- Hernández-Sampieri, R. (2018). Metodología de la Investigación en las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
- Jiménez Pablo, E. (2022). Un pilar educativo y cultural universal: La Ratio Studiorum de los de los jesuitas. En H., Pizarro-Llorente (dir.), Jesuitas: Impacto cultural en la Monarquía hispánica (1540-1767), Vol. 1: Humanidades, Teología, Ciencia (pp. 243-264). Sal Terrae-Mensajero.
- Lowney, C. (2004). El liderazgo al estilo de los jesuitas las mejores prácticas de una Compañía de 450 años que cambió el mundo. Granica.
- Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad. Diaz de Santos.
- Mesa de Liderazgo Escolar [MLE]. (2021). Acuerdo Nacional para el Fortalecimiento del Liderazgo Escolar y las Prácticas Directivas. Punto Aparte.
- Murillo, F. (2006). Una Dirección Escolar para el Cambio: del Liderazgo Transformacional al Liderazgo Distribuido. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4),11-24.
- Murillo, F y Román, M. (2010). La distribución del tiempo de los directores y las directoras de escuelas de Educación Primaria en América Latina y su incidencia en el desempeño de los estudiantes. Revista de Educación, 361(1), 141- 170.
- Rothausen, T. (2017). Integrating Leadership Development with Ignatian Spirituality: A Model for Designing a Spiritual Leader Development Practice. J Bus Ethics, 145, 811–829. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3241-4
- Vergara Ciordia, J. (2022). Identidad pedagógica de los colegios jesuitas: latinidad y alumnos en la Edad Moderna. En H., Pizarro-Llorente (dir.), Jesuitas: Impacto cultural en la Monarquía hispánica (1540-1767), Vol. 2: Misiones, arte (pp. 97-134). Sal Terrae-Mensajero-Pontifica Universidad de Comillas