Lorenzo Milani & Paulo Freire: Two Pedagogies of Love

Main Article Content

Authors
Virginia Guichot Reina
Section
Artículos
Keywords:
Critical pedagogies, Education for emacipation, School of Barbaria, Lorenzo Milani, Paulo Freire
Abstract

Lorenzo Milani (1923-1967) and Paulo Freire (1921-1997) have been two of educators more important in 20th Century. They lived in different socio-political contexts but their pedagogical answers had many similarities. A basic element in both proposals is the love to disciples by teachers. This love looks for a social change directed towards the emancipation and humanization of human beings. Freire and Milani thought that this goal only could be reached by giving the capacity of expression and understanding of the expression of others to the most disadvantaged and oppressed population. In our paper, certain main ideas that agree on both pedagogies are analysed: principal educational purpose, dialogue as resource of personal and social development, several personal qualities of a good teacher, the socio-political commitment of educators, the critique to hegemonic pedagogy in schools, etc 

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guichot Reina, V. . (2024). Lorenzo Milani & Paulo Freire: Two Pedagogies of Love. Papeles Salmantinos De educación, (22), 171–188. https://doi.org/10.36576/summa.49689

References

ALUMNOS DE LA ESCUELA DE BARBIANA. Carta a una maestra. Barcelona: Istmo-Hogar del Libro (octava edición).

ALUMNOS DE BARBIANA. Contraescuela. Bilbao: Zero, 1973.

BATINI, F. MAYO, P. & SURIAN, A. Lorenzo Milani, the School of Barbiana and the Struggle for Social Justice. New York: Peter Lang.

CORZO TORAL, J. L. Lorenzo Milani, maestro cristiano. Análisis espiritual y significación pedagógica. Salamanca: Publicaciones de la Universidad

Pontificia de Salamanca, 1981.

CORZO TORAL, J.L. Aquella Carta a una profesora (aquí maestra) cumple 50 años. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado.

Vol. 21, nº 4, pp. 29-45.

FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, J.A. “Paulo Freire y la educación liberadora. En: TRILLA, J. (coord..). El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del siglo XXI. Barcelona: Graò, 2001, pp. 313-342.

FREIRE, P. La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI, 1986 (séptima edición).

FREIRE, P. Acción cultural para la libertad. Buenos Aires: Tierra Nueva, 1975.

FREIRE, P. Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI, 1984 (novena edición).

FREIRE, P. La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Barcelona: Paidós-MEC, 1990.

FREIRE, P. Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo XXI, 2001 (séptima edición).

GARCÍA DOMINGO, G. Lorenzo Milani. Madrid: Fundación Emmanuel Mounier, 2004.

GUICHOT-REINA, V. Lorenzo Milani (1923-1967): la amorosidad puesta al servicio de los más pobres. Homenaje en el cuarenta aniversario de su muerte. Cuestiones pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación. nº 18, 2007, pp. 81-103.

KLEINDIENST, B. Adiós, Barbiana, adiós. 1994 (documental) Visto en https://www.youtube.com/watch?v=vSIwNO0tHhU

MARTÍ, M. El Mestre de Barbiana. Barcelona: Nova Terra, 1972.

MILANI, L. Maestro y cura de Barbiana. Experiencias pastorales. Madrid: Fondo de Cultura Popular, 1975.