Analysis of the infant-child self-concept through the drawing of the family

Main Article Content

Authors
Andrea Pérez Morandeira
Section
Estudios de análisis de casos
Keywords:
Self-concept, Drawing, Primary education, Family
Abstract

Family is the main bond that a child establishes since they are born and that is why it is configured as one of the main affectations in the infant-child self-concept development. Thus, this work’s the main objective lies in the study of this field in the students in the 2nd, 4th and 6th grades of a Primary Education center, mainly through the drawing of the family, comparing this to other means of data collection. The treated sample consisted of 144 subjects, of which 66 were female and 78 were male. Regarding the distribution according to age, the predominance was 7, 9 and 11 years (Mean = 9. 21, Standard Deviation = 1,651). The results of this research show a correspondence between the main method of collecting information, the Family Drawing Test and the other instruments used (the self-concept test CAG and the interview with the tutors of each student). With all this, it is possible to see a direct relationship between the influence of family construction and the links established in the home’s nucleus, and the formation of the different areas that constitute the self-concept.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Morandeira, A. (2023). Analysis of the infant-child self-concept through the drawing of the family. Familia. Revista De Ciencia Y Orientación Familiar, (61), 153–167. Retrieved from https://revistas.upsa.es/index.php/familia/article/view/854

References

Amar, J.J., Abello, R., Llanos, M. y Gómez, B. (2005). Estrategias y prácticas socializadoras y de alfabetización económica en familias de una ciudad multifinanciera de la región Caribe colombiana. Psicología desde el Caribe (16), 29-63.

Amar, J.J., Abello, R., Denegri, M., Llanos, M. y Suárez, R. (2008). Estrategias de socialización económica en padres de familia. Economía del Caribe, (1), 156-183.

Benítez Pérez, M. E. (2017). La familia: Desde lo tradicional a lo discutible. Revista Novedades en Población, 13(26), 58-68.

Burns, R.B. (1990). El autoconcepto. Teoría, medición, desarrollo y comportamiento. Ediciones EGA.

Castro, A. B. (2010). El dibujo en la escuela. Innovación y experiencias educativas, (26), 1-12.

Chacón, P. y Sánchez-Ruiz, J. (2013). La estructura familiar dibujada por los propios niños/as. Una aproximación al dibujo como mediador social en las relaciones sistémicas familiares. Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen de la Universidad de La Laguna, 11, 159-177.

Corman, L. (1967). El test del dibujo de la familia. Kapelusz.

Fuentes, M.C., García, F., Gracia, E. y Alarcón, A. (2015). Los estilos parentales de socialización y el ajuste psicológico: un estudio con adolescentes españoles. Revista de psicodidáctica, 20 (1), 117-138.

Gafor, A. (2014). Construction and Validation of Scale of Parenting Style. Online Submission, 2(4), 315-323.

García Torres, B. (2001). CAG Cuestionario de Autoconcepto. Giuntieos Psychometrics SL.

González, A. M. (2022). La interpretación del dibujo infantil. Ediciones Octaedro.

Korbman, R. (1984). El dibujo de la familia como instrumento director de conflicto familiar en niños (Tesis doctoral). Universidad Nacional Autónoma de México.México.

Lluís-Font, J.M. (1978). Test de la familia. Costa Vella.

López-Bosch, M. A., Fernández, M. I. y Ávila, N. (2002). La representación de lo bueno y lo malo en el dibujo infantil: un estudio iconográfico. Arte, individuo y sociedad, 1(1), 195-203.

Losada, A. V. (2015). Familia y psicología. Editorial Dunken.

Luna, N. C. y Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista electrónica de investigación y docencia, 10, 43 - 64.

Melson, L. G. y Melson, G. F. (1980). Family and environment: An ecosystem perspective. Burgess Publishing Company.

Padrón, R. A. y Hernández, J. A. (2004). La autoestima en la educación. Límite: revista de filosofía y psicología, (11), 86-99.

Parra, M. R. (2021). Hacia la ruptura del binarismo filial: ¿La “Socioafectividad” como nuevo principio del Derecho de las Familias? Artículo de doctrina. [Archivo pdf] chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.aacademica.org/matiasparra/2.pdf.

Pichardo, J. I. (2009). (Homo) sexualidad y familia: cambios y continuidades al inicio del tercer milenio. Política y sociedad, 46 (1-2), 143 - 160.

Quirarte, N. H. G. (2016). Funcionalidad familiar en familias extensas. Significado para el adulto mayor de vivir en familia extensa. (Tesis Doctoral) Universidad de Alicante. Comunidad Valenciana.

Rospigliosi, E. V. (2018). La multiparentalidad: La pluralidad de padres sustentados en el afecto y en lo biológico. Revista de derecho y genoma humano, 48, 133-157.

Shavelson, R.J., Hubner, J.J. y Stanton, G.C. (1976). Self-Concept: Validation of Construct Interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.

Sumaza, C. R. y Rodríguez, T. L. (2003). Un análisis del concepto de familia monoparental a partir de una investigación sobre núcleos familiares monoparentales. Papers: revista de sociología, 59-82.

Torío, S., Peña, J. V. y Rodríguez, M. D. C. (2008). Estilos educativos parentales: revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría De La Educación. Revista interuniversitaria, 20, 151 - 178. https://doi.org/10.14201/988.

Valdés, Á. A., Carlos, E. A. y Torres, G. M. (2012). Diferencias en la situación socioeconómica, clima y ajuste familiar de estudiantes con reportes de bullying y sin ellos. Psicología desde el Caribe, 29(3), 616-631.