The digital communication of catholic family orientation centers in spain

Main Article Content

Authors
Noa María Carballa Rivas
Laura Sánchez Blanco
Section
Estudios de análisis de casos
Keywords:
Center of Family orienting, Center of family counseling, Comunication, Church, Internet, Social Networks
Abstract

The presence of institutions in both the digital environment and social media makes bidirectional institutional communication possible, which is essential at present. The Spanish Episcopal Conference also includes these means or resources in its communicative strategy to publicise the social projects of the Church and, especially, the services offered by the dioceses within the Catholic Family
Counseling Centers. For this reason, an in-depth analysis of the contents on the activity of the COFs has been strictly followed on Twitter, Facebook and Instagram during the first quarter of 2019. In this way, the capacity of external communication will be verified through new media. The results show that it would be necessary to reinforce digital communication in the social networks of the COF. Taking advantage of the impact of the publications of
Pope Francis, the cardinals, bishops, dioceses and other organizations that belong to the Church and that know how to take advantage of social networks, the COF should consider working more in this digital field to reach more and better. 

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carballa Rivas, N. M., & Sánchez Blanco, L. (2020). The digital communication of catholic family orientation centers in spain. Familia. Revista De Ciencia Y Orientación Familiar, (57), 163–175. https://doi.org/10.36576/summa.107844

References

Conferencia Episcopal Española. (2019). Apoyo a la vida, matrimonio y familia en las diócesis de España. Recuperado de: https://www.conferenciaepiscopal.es/apoyo-a-la-vida-matrimonio-y-familiaen-las-diocesis-de-espana/#Barcelona.

CEE (junio 2018). “La Iglesia católica”. Portal de transparencia. Recuperado de: http://www.transparenciaconferenciaepiscopal.es/folletomemoria/2018/index.html#p=1

CEE (enero 2019). Centros de Orientación Familiar. Recuperado de: http://www.cofs.es/

Cancelo, M. y Rebeil, M. A (2015). La comunicación institucional de la Iglesia Católica a través de las redes sociales. Revista internacional de relaciones públicas, 9 (5): 111-130.

La Porte, J. M. (2009). La comunicación institucional como fundamento integrador. En Mora, J. M., 10 ensayos de Comunicación Institucional (pp. 29-50). Pamplona: Eunsa.

Meyer, J. W. y Scott W. R. (1983). Organizational Environments: Ritual and Rationality. Sage: London.

Naciones Unidas (2015). Declaración Universal de Derechos Humanos. Resolución por la Asamblea general 217ª (III) de 10 de diciembre de 1948. Recuperado de: https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Tonini, F. (2004). El Centro de Orientación Familiar: un servicio especializado para el matrimonio y la familia, en Flecha, J. R. (ed.), La familia en la Iglesia y en la Sociedad (pp. 187-226). Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Tonini, F. (2011). Origen y evolución histórica de la Orientación Familiar y de los Centros de Orientación Familiar en el siglo XX. Parte primera: los COF a nivel internacional. Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, 42: 9-24.

Tonini, F. (2011). Origen y evolución histórica de la Orientación Familiar y de los Centros de Orientación Familiar en el siglo XX. Parte segunda: Orientación Familiar y COF en Europa. Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, 42: 27-60.

Vera, J. G. (2016). El proceso de comunicación institucional en la Iglesia católica. Análisis de los mensajes en prensa de la JMJ Madrid 2011. (Tesis doctoral inédita). Pamplona: Universidad de Navarra.

Most read articles by the same author(s)