Exploring the Partnership between Migrant Families and Schools
Main Article Content
Opting for co-education implies a commitment to a relationship of trust between teachers and families. In this sense, the main purpose of this contribution is to analyse the elements that affect the relationship between migrant parents Maghribs and Latin Americans and teachers. The quantitative research includes 823 parents and 150 teachers from 10 early childhood and elementary schools of preferential attention in Region of Murcia. Two questionnaires were used to collect information, one aimed at families and the other at teachers, in which three dimensions were analysed: migrant parents’ understanding level about relevant aspects of school, formal structures that both migrant parents and teachers use for communication, and finally, teachers’ knowledge about significant elements of the family and social dynamics of migrant pupils. The main results show that parents have a better knowledge of the organization and functioning of the school that the teaching curriculum proposal or the recovery and reinforcement plan. Similarly, it reveals the inadequate use of formal channels of participation, and that teachers do not know personally students’ male parents with a migrant background.
Article Details
References
Aguado, T., Ballesteros, B., Malik, B. y Sánchez, M. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares; actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores; resultados académicos de los estudiantes de diversos grupos culturales. Revista de investigación educativa, 21(2), 323-348.
Aparicio, R. (coord.) (2003). Red de menores extranjeros escolarizados. La familia y la integración escolar de los menores de origen extranjero. Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones.
Benner, A.D. y Mistry, R.S. (2007). Congruence of mother and teacher educational expectations and low-income youth’s academic competence. Journal of educational psychology, 99(1), 140-153. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.140.
Beltrán-Véliz, J.C.; Masilla-Sepúlveda, J.G.; Del Valle-Rojas, C.B., y Navarro-Aburto, B.A. (2019). Prácticas de enseñanza de profesores en contextos interculturales: obstáculos y desafíos. Magis, Revista Internacional en Educación, 11(23), 5-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.pepc
Colás Bravo, M.P., y Contreras Rosado, J.A. (2013). La participación de las familias en los centros escolares de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, RIE, 31(2), 484-499. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.171031
Chamseddine, M. (2020). Study on communication between migrant families and schools. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1), 34-47. https://doi.org/10.6018/reifop.404181
Chamseddine, M. y Hernández Martín, A. (2020). Actitudes de los escolares ante la llegada de población migrante: estudio comparativo y aproximación al desarrollo de buenas prácticas educativas. Revista Educatio Siglo XXI, 38(1), 229-252. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.413491
García Sanz, M.P., Gomáriz Vicente, M.A., Hernández Prados, M.A. y Parra Martínez, J. (2010). La comunicación entre la familia y el centro educativo, desde la percepción de los padres y madres de los alumnos. Revista Educatio Siglo XXI, 28(1), 157-188.
Garreta, J. (2010). La participación de las familias en la escuela. En R. Feito (Coord.), Sociología de la Educación Secundaria (Vol. III,pp. 47-65). Graó.
Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.
Gómez Jarabo, I. (2015). Formación del profesorado para el tratamiento educativo de los conflictos sobre diversidad cultural y de género (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
González Falcón, I. (2007). La participación de las familias inmigrantes en la escuela: necesidades de orientación y formación. Revista de Educación, 9, 155-169.
González-Rodríguez, D., Vieira, M.J. y Vidal, J. (2019). La percepción del profesorado de Educación Primaria y Educación Secundaria sobre las variables que influyen en el Abandono Escolar Temprano. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 181-200. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343751
Gomáriz Vicente, M.A., Martínez-Segura, M.J. y Parra Martínez, J. (2019). Desde la implicación en el hogar de las familias a la facilitación de los docentes en un contexto multicultural. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 45-60. https://doi.org/10.6018/reifop.389631
Godás Otero, A., Lorenzo Moledo, M., Santos Rego, M.A., y García Álvarez, J. (2019). El entorno del proceso de implicación familiar. Bases empíricas para el diseño de un programa de intervención. Revista Pedagogía Social, 34, 81-96. https://doi.org/10.7179/PSRI_2019.34.06
Gigli, A., Demozzi, S. y Pina-Castillo, M. (2019). La alianza educativa escuela/familia y los grupos de chat de padres: una mirada a la situación italiana. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 22(3), 15-30. https://doi.org/10.6018/reifop.389271
Hernández Prados, M.A., Gomáriz Vicente, M.A., Parra Martínez, J. y García Sanz, M.P. (2016). Familia, inmigración y comunicación con el centro escolar: un estudio comparativo. Revista Educación XX1. 19(2), 127-151. https://doi.org/10.5944/educxx1.16457
Hernández Prados, M.A. y Alcántara Colomer, M.M. (2016). La participación familiar de la población inmigrante en la escuela. Familia. Revista de Ciencias y Orientación Familiar Familiar, 52, 41-61.
Llevot, N. y Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores claves. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 57-70. Intxausti, N., Etxeberria, F. y Joaristi, L. (2014). ¿Coinciden las expectativas escolares de la familia y del profesorado acerca del alumnado de origen inmigrante? Relieve, 20(1), 1-19. https://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3804
Leiva, J.J. (2013a). Bases conceptuales de la educación intercultural. De la diversidad cultural a la cultura de la diversidad. Revista foro de educación, 11(5), 169-197.
Leiva, J.J. (2013b). Relaciones interpersonales en contextos de educación intercultural: un estudio cualitativo. Dedica. Revista de educação e humanidades, 4, 109-128.
Lozano Martínez, J., Alcaraz García, S. y Colás Bravo, P. (2013). Los centros educativos multiculturales y sus relaciones con las familias: el caso de la Región de Murcia. Revista Educación XX1, 16(1), 210-232.
Macía Bordalba, M. (2019). Principales canales para la comunicación familia-escuela: análisis de necesidades y propuestas de mejora. Revista complutense de educación, 30(1), 147-165. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.56034
Parra Martínez, J., Gomáriz Vicente, M.A., y Sánchez-López, M.C. (2011). El análisis del contexto familiar en la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 177-192.
Razeto-Pavez, A.C. (2020). Visita domiciliaria y participación de las familias en la educación. Magis, Revista Internacional en Educación, 13, 1-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.vdpf
Rodríguez Fuentes, A. y Fernández Fernández, A.D. (2018). Actitudes ante la diversidad cultural de progenitores y descendientes. Eficiencia de la influencia por su grado de confluencia. Arbor, 194 (788), 1-15. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2011.
Rubie-Davies, M., Peterson, E., Irving, E., Widdowson, D. y Dixon, R. (2010). Expectations of achievement. Student, teacher and parent perceptions. Research in education, 83, 36-53.
Terrén, E. y Carrasco, C. (2007). Familia, escuela e inmigración. Migraciones, 22, 9-46.
Soler Contreras, M.G.; Cárdenas Salgado, F.A.; Hernández Pina, F.,y Monroy Hernández, F. (2017). Enfoques de aprendizaje y enfoques de enseñanza origen y evolución. Revista Educación y Educadores, 20(1), 65-88. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.1.4
Wood, D., Kaplan, R. y Mcloyd, V.C. (2007). Gender differences in the educational expectations of urban, low-income African American youth: the role of parents and the school. Journal of Youth Adolescence, 36, 417-427. https://doi.org/10.1007/s10964-007-9186-2