The Impact of Family Rupture on Children's School Performance: Theoretical Review

Main Article Content

Authors
Desirée Oliva-Sánchez-Chiquito
Mariano Urraco-Solanilla
Section
Estudios de revisión bibliográfica
Keywords:
Academic achievement, Education, Emotional development, Family, Family disintegration
Abstract

This present article consists of a theoretical review whose main objective is to analyze the way in which family breakdown affects children's school performance. For this, a review of studies and academic works is carried out, which is aimed at achieving an approach to the concepts of family, family breakdown and school performance to analyze the relationship established between these terms. Also, it investigates the effects that family breakdown can have on the emotional state of children, on their daily life, on the family economy and on the relationship they have with their peers. Focusing on the educational field, the article presents a series of proposals that certain authors have put forward and it analyzes the actions that the school must follow and to reduce the occasional impacts of the family breakdown on the children’s school performance. The conclusions obtained are that the child's school performance can be affected by certain behavioral changes, possible aggressive behaviors, lack of interest and motivation for teaching, etc., all these phenomena can be caused by processes of family breakdown.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliva Sánchez-Chiquito, D., & Urraco Solanilla, M. (2022). The Impact of Family Rupture on Children’s School Performance: Theoretical Review. Familia. Revista De Ciencia Y Orientación Familiar, (59), 117–139. https://doi.org/10.36576/summa.143934
Author Biography

Mariano Urraco-Solanilla, Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA)

Doctor en Sociología.

Profesor Contratado Doctor.

Facultad de Ciencias de la Salud y de la Educación, Departamento de Educación,

Universidad a Distancia de Madrid (UDIMA)

References

Acevedo Ramírez, Ingrid Johana y Contreras Correa, Kelly Andrea (2016). Efectos del divorcio de los padres en el rendimiento académico de sus hijos (Trabajo de fin de grado). Universidad cooperativa de Colombia, Bucaramanga.

Álvarez Blanco, Lucía y Martínez González, Raquel Amaya (2016). Cooperación entre las familias y los centros escolares como medida preventiva del fracaso y del riesgo de abandono escolar en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 175-192.

Amato, Paul R. y DeBoer, Danelle D. (2001). The transmission of marital instability across generations: relationship skills or commitment to marriage? Journal of Marriage and Family, 63(4), 1038-1051. doi:10.1111/j.1741-3737.2001.01038.x

Arch Marín, Mila (2010). Divorcio conflictivo y consecuencias en los hijos: implicaciones para las recomendaciones de guarda y custodia. Papeles de Psicólogo, 31(2), 183-190.

Becerril Ruiz, Diego (2008). La percepción social del divorcio en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123(1), 187-208.

Brena Sesma, Ingrid (2000). Derechos del hombre y la mujer divorciados. Universidad Nacional Autónoma de México.

Brooks, Nancy J. y Stitt, Nichole M. (2014). Reconceptualizing parent involvement: parent as accomplice or parent as partner? Schools: Studies in Education, 11(1), 75-101.

Cardona, Ángela M.ª; Valencia, Elizabeth; Duque, Jaime Humberto y Londoño-Vásquez, David Alberto (2015). Construcción de los planes de vida de los jóvenes: una experiencia de investigación en la vereda La Doctora, Sabaneta (Antioquia). Revista Aletheia, 7(2), 90-113.

Castells, Paulino (2004). Separarse bien: pensando en los demás y en uno mismo. Planeta de Agostini.

Castillo Costa, Sonia M.ª y Merino Armijos, Zoila Gladis (2018). La desintegración familiar: impacto en el desarrollo emocional de los niños. Revista Ciencia e Investigación, 3(9), 10-18. doi: 10.26910/issn.2528-8083vol3iss9.2018pp10-18p

Clerget, Stéphane (2006). Separémonos pero protejamos a nuestros hijos. De Vecchi.

De la Cruz, Ana Cristina (2008). Divorcio destructivo: cuando uno de los padres aleja activamente al otro de la vida de sus hijos. Revista diversitas - perspectivas en psicología, 4(1), 149-157.

De la Torre Laso, Jesús (2005). Las relaciones entre padres e hijos después de las separaciones conflictivas. Apuntes de Psicología, 23(1), 101-112.

Del Burgo, Miguela (2002). El fracaso escolar. Acento.

Domingo Segovia, Jesús; Martos Titos, Manuel Alberto y Domingo

Martos, Lorena (2010). Colaboración familia-escuela en España: retos y realidades. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 9(18), 111-133.

Dowling, Emilia y Dorell Barnes, Gill (2008). Cómo ayudar a la familia durante la separación y el divorcio. Morata.

Dunn, Judy; Davies, Lisa C.; O'Connor, Thomas G. y Sturgess, Wendy (2001). Family lives and friendships: the perspectives of children in step-, single-parent, and nonstep families. Journal of Family Psychology, 15(2), 271-287. doi:10.1037/0893-3200.15.2.272

Entrena Jiménez, M.ª Socorro y Soriano Díaz, Andrés (2003). Escuelas de padres. En E. Gervilla (Coord.), Educación familiar: nuevas relaciones humanas y humanizadoras (pp. 143-154). Narcea.

Familia (2014). En Real Academia Española, Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado de http://dle.rae.es

Fariña Rivera, Francisca; Novo Pérez, Mercedes; Arce Fernández, Ramón y Seijo Martínez, M.ª Dolores (2002). Programa de intervención “Ruptura de pareja, no de familia” con familias inmersas en procesos de separación. Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 2(3), 67-85.

Freeman, Jennifer; Epston, David y Lobovits, Dean (2001). Terapia narrativa para niños. Aproximación a los conflictos familiares a través del juego (Trad. R. Filella Escolà). Paidós (obra original publicada en 1997).

González Blanco, Rufino (2004). Aprendizaje en el aula: relaciones interpersonales. En E. González y J. A. Bueno (Coords.), Psicología de la educación y del desarrollo en la edad escolar (pp. 749-786). Central Catequística Salesiana.

González-Pienda, Julio Antonio y Núñez, José Carlos (2005). La implicación de los padres y su incidencia en el rendimiento de los hijos. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 115-134.

Gretcher Lamas, Bertrán y Dayamis Ramírez, Thomas (2018). La familia ensamblada: una nueva concepción familiar. Revista Anales de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, 15(48), 229-244.

Hetherington, E. Mavis (2003). Social support and the adjustment of children in divorced and remarried families. Childhood: A Global Journal of Child Research, 10(2), 217-236.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2015). Estadística de nulidades, separaciones y divorcios. Instituto Nacional de Estadística.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2016). Estadística de nulidades, separaciones y divorcios. Instituto Nacional de Estadística.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2017). Estadística de nulidades, separaciones y divorcios. Instituto Nacional de Estadística.

Instituto Nacional de Estadística (INE) (2018). Estadística de nulidades, separaciones y divorcios. Instituto Nacional de Estadística.

Jiménez Hernández, Manuel (2000). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Infancia y Sociedad, 24, 21-48.

López López, M.ª Teresa y Martín Rasines, Elena (2008). Familia y educación en valores. En M. T. López (Coord.), Familia, Escuela y Sociedad. Responsabilidades Compartidas en la Educación (pp. 13-51). Ediciones Cinca.

Luisi Frinco, Verónica (2003). Reseña de: Wallerstein, Judith; Lewis, Julia y Blakeslee, Sandra (2001). El inesperado legado del divorcio. Atlántida. Revista Electrónica Diálogos educativos, 3(5), 82.

Maes, Sofie D. J.; De Mol, Jan y Buysee, Ann (2012). Children’s experiences and meaning construction on parental divorce: a focus group study. Childhood, 19(2), 266-279.

Marchesi Ullastres, Álvaro (2000). Controversias en la educación española. Alianza.

Martínez, Francisco Javier (2001). Ruptura familiar. Revista de Educación, 325, 79-92.

Mendoza Barrionuevo, Cristina (2015). Programa de intervención: mejora del ajuste psicológico infantil tras el divorcio (Trabajo de fin de grado). Universidad de Sevilla.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (MECD) (2015). Las relaciones entre familia y escuela. Experiencias y buenas prácticas. Consejo Escolar del Estado, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Montesano, Adrián (2012). La perspectiva narrativa en terapia familiar sistémica. Revista de Psicoterapia, 23(89), 5-50.

Moreno García, Rosa (2010). Estilos de apego en el profesorado y percepción de sus relaciones con el alumnado (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Morgado Camacho, Beatriz (2003). El divorcio desde una mirada de los niños: una revisión teórica. Familia: Revista de Ciencias y Orientación Familiar, 26, 49-62.

Morte Gómez, M.ª Amor (2017). Programa de intervención: fomento de la coparentalidad post-divorcio (Trabajo de fin de grado). Universidad de Sevilla.

Muñoz Ortega, Liliana; Gómez Alaya, Paola Andrea y Santamaría Ogliastri, Claudia Marcela (2008). Pensamientos y sentimientos reportados por los niños ante la separación de sus padres. Universitas Psychologica, 7(2), 347-356.

Nusinovici, Simon; Olliac, Bertrand; Flamant, Cyril; Müller, JeanBaptiste; Olivier, Marion; Rouger, Valérie; Gascoin, Géraldine;

Basset, Hélène; Bouvard, Charlotte; Rozé, Jean-Christophe y Hanf, Matthieu (2018). Impact of parental separation or divorce on school performance in preterm children: a population-based study. PloS ONE, 13(9), 1-11. doi:10.1371/journal.pone.0202080

Oliva Delgado, Alfredo y Palacios González, Jesús (2003). La familia y escuela: padres y profesores. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Coords.), Familia y desarrollo humano (pp. 333-352). Alianza.

Orgilés Amorós, Mireia; Johnson, Blair T.; Huedo Medina, Tania B. y Espada Sánchez, José P. (2012). Autoconcepto y ansiedad social como variables predictoras del rendimiento académico de los adolescentes españoles con padres divorciados. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 57-72.

Orthner, Dennis K. y Rose, Roderick (2009). Work separation demands and spouse psychological wellbeing. Family Relations, 58(4), 392-403.

Palacios González, Jesús (2000). Relaciones familia-escuela. Diferencias de estatus y fracaso escolar. En A. Marchesi y C. Hernández (Coords.), El fracaso escolar (pp. 89-98). Doce Calles.

Pérez de Pablos, Susana (2003). El papel de los padres en el éxito escolar de los hijos. Santillana.

Pérez del Molino, M.ª del Barrio (2018). Abordaje de separación y divorcio en contexto escolar (Trabajo de fin de grado). Universidad Pontificia de Comillas, Madrid.

Prados Maeso, Paula (2010). Los procesos de separación/divorcio y la escolarización de hijas e hijos desde la óptica del trabajo social educativo. Revista de Trabajo y Acción Social, 47, 212-225.

Regina de Oliveira Xavier, Vera (2011). Estudio cualitativo: Caracterización de las relaciones conyugales en los momentos de crisis previos a la separación o divorcio (Tesis doctoral). Universidad de Deusto, Bilbao.

Robledo Bucio, Martha Mónica (2010). Profesores y mediación familiar como alternativa para una mejor adaptación de las niñas/os ante el divorcio. Revista de la Intervención Psicosocioeducativa en la Desadaptación Social, 3, 31-40.

Rodrigo López, M.ª José y Acuña, Marciano (2003). El escenario y el currículum educativo familiar. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Coords.), Familia y desarrollo humano (pp. 261-276). Alianza.

Roldán Franco, M.ª Angustias (2008). Familia y escuela como agentes de socialización. En M.ª T. López (Coord.), Familia, escuela y sociedad. Responsabilidades compartidas en la educación (pp. 95-142). Ediciones Cinca.

Rosselli De Aschner, M.ª Eugenia (2017). Relatos de adolescentes que han vivido la separación parental en la niñez/preadolescencia (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona.

Ruiz De Miguel, Covadonga (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81-113.

Sandford, Portnoy (2006). The psychology of divorce: a lawyer’s view. American Journal of Divorce on Adults, 20(29), 126-133.

Schore, Allan N. (2001). The effects of early relational trauma on right brain development, affect regulation and infant mental health. InfantMental Health Journal, 22(1), 201-269.

Seijo Martínez, Dolores; Fariña Rivera, Francisca y Novo Pérez, Mercedes (2002). Repercusiones del proceso de separación y divorcio. Recomendaciones programáticas para la intervención con menores y progenitores desde el ámbito escolar y la administración de justicia. Publicaciones, 32, 199-218.

Separación (2014). En Real Academia Española, Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado de http://dle.rae.es

Shaffer, Martha (2007). Joint custody, parental conflict and children´s adjustment to divorce: what the social science literature does and does not tell us. Canadian Family Law, 26(3), 285-313.

Simkin, Hugo y Becerra, Gastón (2013). El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, docencia y tecnología, 24(47), 119-142.

Suárez Palacio, Paula Andrea y Vélez Múnera, Maribel (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespacios, 12(20), 173-198.

Torres Velázquez, Laura Evelia y Rodríguez Soriano, Norma Yolanda (2006). Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 11(2), 255-270.

Valdés Cuervo, Ángel Alberto; Basulto Moreno, Gabriela y Choza Concha, Elisa (2009). Percepciones de mujeres divorciadas

acerca del divorcio. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14(1), 23-36.

Valdés Cuervo, Ángel Alberto; Carlos Martínez, Ernesto Alonso; Urías Murrieta, Maricela e Ibarra Vázquez, Beatriz Guadalupe (2011). Efectos del divorcio de los padres en el desempeño académico y la conducta de los hijos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(2), 295-308.

Vallejo Orellana, Reyes; Sánchez-Barranco Vallejo, Fernando y Sánchez-Barranco Vallejo, Pablo (2004). Separación o divorcio: trastornos psicológicos en los padres y los hijos. Revista de laAsociación Española de Neuropsiquiatría, 92, 91-110.

Wallerstein, Judith y Lewis, Julia (2004). The unexpected legacy of divorce: report of a 25-year study. Psychoanalytic Psychology, 21(3), 353-370.

Watty, Alejandra y Bielak, Yael (2007). Relación entre divorcio y autoconcepto en niños con padres divorciados. Revista de Psiquiatría, Psicología Médica y Psicosomática, 16(5), 134-140.

Zapata, Luis Felipe; De los Reyes, Carlos; Lewis, Soraya y Barceló, Ernesto (2009). Memoria de trabajo y rendimiento académico en estudiantes de primer semestre de una universidad de la ciudad de Barranquilla. Psicología desde El Caribe: Revista del Programa de Psicología de la Universidad del Norte, 23, 66-82.