Attachment, conduct disorder, and institutionalized minors. Bibliographic review

Main Article Content

Authors
Marta García Cabezas
Section
Estudios de análisis de casos
Keywords:
Attachment, Trent, Type of document, Conduct dissorders, Predominant authors, Institucionalized minors
Abstract

attachment, conduct disorder, and institutionalized minors are a field of interest within psychology,
and society in general. this study discusses the documents that address these three variables in order to study the impact of this topic, the dynamic
trend, the existence of predominant authors, the possible distinction between authorship by sex. the method was a systematic review of 38 documents published in open access, from january 2008 to december 2018, in the most important databases for psychology in particular and science in general, dialnet plus, psicodoc, psycinfo, scopus and science direct. there are discontinuities in publications in this
field over time, being predominantly worked by women and without the existence of any predominant author in any of the variables. it is concluded that there is a relationship between
attachment and conduct disorders, attachment and institutionalized minors and conduct disorder and institutionalized minors.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Cabezas, M. (2020). Attachment, conduct disorder, and institutionalized minors. : Bibliographic review. Familia. Revista De Ciencia Y Orientación Familiar, (57), 89–124. https://doi.org/10.36576/summa.107840

References

Ainsworth, M y Bell, S. (1970). Apego, exploración y separación, ilustrados a través de la conducta de niños de un año en una situación extraña. En J. Delval (ed.), Lecturas de Psicología del Desarrollo I (Vol. 1). Madrid: Alianza.

Alvarado S., Rosario Nieves, I., y García Trabal, N. (2014). El trastorno antisocial de la personalidad en personas institucionalizadas en Puerto Rico: Estudio de casos. Revista Puertorriqueña de Psicología, 25(1), 62-77.

Asociación Americana de Psiquiatría (APA). (2014). Trastorno de la conducta. En Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales: DSM-5 (5a, pp. 469-475). Madrid: Panamericana. Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss. Basic Books (Vol. 1). London: Basic books.

Browne, K. (2009). The Risk of Harm to Young Children in Institutional Care. London: Better Care Network.

Camps-Pons, S., Castillo-Garayoa, J. A. y Cifre, I. (2014). Apego y psicopatología en adolescentes y jóvenes que han sufrido maltrato: implicaciones clínicas. Clinica y Salud, 25(1), 67-74.

Camps-Pons, S., Castillo-Garayoa, J. A. y Cifre, Ignacio. (2014). Apego y psicopatología en adolescentes y jóvenes que han sufrido maltrato: implicaciones clínicas. Clínica y Salud, 25(1), 67-74. https://doi.org/10.1016/S1130-5274(14)70028-3.

Celedón Rivero, J. C., Barón García, B., Martínez Bustos, P., Cogollo, Mª E., y Miranda Yánez, M. (2016). Estilos de apego en un grupo de jóvenes con rasgos antisociales y psicopáticos. Revista Encuentros, 14(1), 151-165. https://doi.org/10.15665/re.v14i1.675.

Choi, Y., Harachi, T., Rogers, M., y Caralano, R. (2005). Applicability of the Social Development Model to Urban Ethnic Minority Youth: Examining the Relationship between External Constraints, Family Socialization, and Problem Behaviors. Journal of Research on Adolescence, 15(4), 505-534.

Dávila, Y. (2015). La influencia de la familia en el desarrollo del apego.Anales. Revista de la Universidad de Cuenca, 57, 121-130. https://doi.org/10.1080/02103702.1983. 10822010.

Delgado Magro, L. (2012). Infancia y Adolescia en Acogimiento Residencial. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Devito, C. y Hopkins, J. (2001). Attachment, parenting, and marital dissatisfaction as predictors of disruptive behavior in preschoolers.

Dev Psychopathol, 13(2), 251-231.

Fernández-Daza, M., y Fernández-Parra, A. (2017). Problemas de comportamiento, problemas emocionales y de atención en niños y adolescentes que viven en acogimiento residencial. Psychologia, 11(1), 57-70.

Fernández-Daza, M. P. y Fernández-Parra, A. (2013). Problemas de comportamiento y competencias psicosociales en niños y adolescentes institucionalizados. Universitas Psychologica, 12(3), 797-810. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY12-3.pccp

Fernández-Molina, M., Fernández del Valle, J., Fuentes, Ma J., Bernedo, I. Ma, y Bravo, A. (2011). Problemas de conducta de los adolescentes en acogimiento preadoptivo, residencial y con familia extensa. Psicothema, 23(1), 1-6.

Fernández Millán, J. M., Hamido-Mohamed, A., y Ortiz Gómez, M.(2009). Influencia del acogimietno residencial en los menores en desamparo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 715-728.

Galán Rodríguez, A. (2013). Recursos residenciales para menores seriamente disruptivos: Aportaciones técnicas a un debate social e institucional. Papeles del Psicólogo, 34(1), 23-31.

Gil Llario, Ma. D., Molero Mañes, R., Ballester., Arnal, R. y Sabater, P. (2012). Establecer vínculos afectivos para facilitar la resiliencia de los niños acogidos. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD, 2(1).

Giraudo, M. (2015). Los trastornos del comportamiento en menores pertenecientes al sistema de protección en el territorio español a traves del Cuestionario ESPIRI. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.

Gómez Botero, M., Arango Tobó, E., Molina González, D., y Barceló, E. (2010). Características de la Teoría en el Trastorno Disocial de la Conducta. Psicología desde el Caribe, (26), 103-118.

Gómez Muzzio, E., Muñoz, M. M., y Pía Santelices, M. (2008). Efectividad de las intervenciones en apego con infancia vulnerada y en riesgo social: un desafío prioritario para Chile. Terapia psicológica, 26(2), 241-251.

Jimeno Jiménez, M. (2015). Experiencias traumáticas en la infancia y su influencia sobre el desarrollo afectivo-social y la memoria autobiográfica en adolescentes institucionalizados. Comparación con un grupo de control. Albacete: Universidad de Castilla y la Mancha.

Jimeno Jiménez, M. (2017). La figura del educador social como tutor de apego en los hogares tutelados para menores en situación de protección. RES: Revista de Educación Social, (25), 236-244.

Juffer, F., Palacios, J., Le Mare, L., Sonuga-Barke, E. J., Tieman, W., Bakermans, Kranenburg, M. J., Vorria, P., Ijzendoorn, M. H. y Verhulst, F. (2011). II. Development of adopted children with histories of early adversity. Monographs of the society for research in child development, 76(4), 31-61.

Kohn, R., Itzhak, L., Alterwain, P., Gloria, R., Contera, M., y Della, S. (2001). Factores de riesgo de trastornos conductuales y emocionale en la niñez: estudio comunitario en el Urugay. Revista Panamericana de Salud Pública, 9(4), 211-218.

Lafuente Benaches, M. J. (2009). El acogimiento familiar: orientaciones desde la teoría del apego. Familia. Revista de Ciencias y Orientación familiar, (38), 31-59.

Lázaro Visa, S., y López Sanchez, F. (2010). Continuidad de los efectos del maltrato durante la infancia en adolescentes acogidos en centros de protección. Infancia y aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 33(2), 255-268.

López-Soler, C., Fernández, Ma V., Prieto, M., Alcántara, M. V., Castro, M., y López-Pina, J. A. (2012). Prevalencia de las alteraciones emocionales en una muestra de menores maltratados. Anales de Psicologia, 28(3), 780-788. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.3.140441

López Larrosa, S. y Rodríguez-Arias, J. (2012). Factores de riesgo y de protección en el consumo de drogas y la conducta antisocial en adolescentes y jóvenes españoles. International Journal of Psychological Research, 5(1), 25-33.

Luyten, P., Bateman, A., Gergely, G., Strathear, L., Target, M., y Allison, D. E. (2010). Attachment and personality pathology. En P. Fogany (Ed.), Psychodynamic psychotherapy for personality disorders: A clinical handbook (pp. 37-87). Arlington, VA, US: American Psychiatric Publishing, Inc.

Main, M., y Hesse, E. (1990). Parents’ Unresolved Traumatic Experiences Are Related to Infant Disorganized Attachment Status: Is Frightened and/or Frightening Parental Behavior the Linking Mechasinm? En M. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (eds.), Attachment in the preschool years: theory, research, and intervention Preschool Years (pp. 161-182). Chicago: The University of Chicago Press. Recuperado de https://es.scribd.com/document/255133094/Main-Hesse-1990-Parents-Unresolved-Traumatic-Experiences-Related-to-Infant-Disorganized-AttachmentStatus

Main, M. y Solomon, J. (1993). Procedures for Identifying Infants as Disorganized/Disoriented during th Ainsworth Strange Situation. En M. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (eds.), Attachment in the preschool years: theory, research, and intervention. Chicago: University of Chicago Press. Recuperado de https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=WzHIfiCXE8EC&oi=fnd&pg=PA121&dq=iscovery+of+an+insecure-disorganized/disoriented+attachment+pattern.&ots=WUrfAEun0o&sig=oJF5ja44pI8qIeJ9de6ywloZhco#v=onepage&q&f=false.

Mansilla Yuguero, M., Olaya Meza, C., y Picazo Ortega, A. (2018). ¿Qué papel tiene el apego en la aparición de dificultades y fortalezas en menores en acogimiento residencial? Psychology, Society & Education, 10(2), 163-171.

Mantini, L. (2015). Antecedentes y evolución de la teoría del apego. En La teoría del apego y relaciones de pareja (pp. 15-26). Buenos Aires: Editorial Dunken. Recuperado de https://books.google.es/books?id=2YkbCgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false.

Martín, E., Torbay, A., y Rodríguez, T. (2008). Cooperación familiar y vinculación del menor con la familia en los programas de acogimiento residencial. Anales de Psicología, 24(1), 25-32.

Martín, E. (2011). Apoyo social percibido en niños y adolescentes en acogimiento residencial. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(1), 107-120.

Mir, M., Batle, M., y Hernández, M. (2009). Contextos de colaboración familia-escuela durante la primera infancia. Revista Electrónica Investigación Educativa o Socioeducativa, 1(1), 45-68.

Muela, A., Torres, B., y Balluerka, N. (2012). Estilo de apego y psicopatología en adolescentes víctimas de maltrato infantil. Infancia y aprendizaje: Journal for the Study os Education and Development, 35(4), 451-469. https://doi.org/http://dx.doi.

org/10.1174/021037012803495294.

Muela Aparicio, A. (2010). Desprotección infantil, estilos de apego e indicadores de psicopatología en la adolescencia. Bilbao: Universidad del País Vasco.

O’Connor, T. G., Marvin, R., Rutter, M., Olrick, J. y Britner, P. (2000). Child-parent attachment following early institutional deprivation. Development and Psychopathology, 15, 19-38.

Organización Mundial de la Salud. (1996). Clasificación multiaxial de los trastornos psiquiátricos en niños y adolescente. Clasificación de la CIE-10 de los trastornos mentales y del comportamiento en niños y adolescentes. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Oriol Granado, X. (2013). Jóvenes delincuentes tutelados: perfiles delictivos, desarrollo socioemocional y apego. Lleida: Universitat de Lleida.

Paniagua Infantes, C., Palacios González, J., Moreno Rodríguez, C., Román Rodríguez, M. y Balbuena Rivera, F. (2016). Reconocimiento de emociones en menores con adversidad familiar temprana. Apuntes de psicología, 34(2-3), 321-330.

Paz Míguez, M. J. (2012). Características psicopáticas y procesos emocionales y socio-cognitivos en niños y adolescentes con trastorno de conducta. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Pierrehumbert, B., Miljkovitch, R., Plancherel, B., Halfon, O., y Ansermet, F. (2000). Attachment and Temperament in Early Childhood; Implications for Later Behavior Problems. Infant and Child Development, 9, 17-32.

Pinto-Cotez, C., Beyzaga, M., Cantero, M. F., Oviedo, X. y Vergara, V. (2018). Apego y psicopatología en adolescentes del Norte de Chile. Revista de Psicología clínica con Niños y Adolescentes, 5(3), 23-29.

Rey Anacona, C. A., Mongui Merchán, Z. L. y Paitán Ávila, L. (2015). Diferencias entre adolescentes con trastorno disocial de inicio infantil e inicio adolescente. Psicología desde el Caribe, 32(3), 365-379. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14482/psdc.32.3.5625.

Román Rodríguez, M., Hodges, J., Palacios, J., Moreno Rodríguez, C., y Hillman, S. (2018). Evaluación de las representaciones mentales de apego a través de las historias incompletas: aplicación española de Story Stem Assessment Profile (SSAP). Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1(46), 5-19. https://doi.org/https://doi.org/10.21865/RIDEP46.1.01

Rosser Limiñana, A., Bueno Bueno, A., y Domínguez Alonso, F. J. (2013). Acción e investigación en la intervención psicosocial con menores. Portularia: Revista de Trabajo Social, 13(2), 99-108.

Rosser Limiñana, A., Suriá Martínez, R., y Mateo Pérez, M. (2018). Problemas de conducta infantil y competencias parentales en madres en contextos de violencia de género. Gaceta Sanitaria, 32(1), 35-40.

Rosseti-Ferreira, M. C. y Do Amaral Costa, N. R. (2012). Construcción de vínculos afectivos en contextos adversos de desarrollo: impostancia y polémicas. Scripta Nova: Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 16(395, 2).

Sainero Rodríguez, A. M., Fernández del Valle, J. y Bravo, A. (2015). Detección de problemas de salud mental en un grupo especialmente vulnerable: niños y adolescentes en acogimiento residencial. Anales de Psicología, 31(2), 472-480.

Sainero Rodríguez, A. . (2014). Evaluación de la salud mental de niños y adolescentes con medias de protección. Oviedo: Universidad de Oviedo.

San, L., Petitbó, Ma. D., Añda, J. A., Castro, J., Soutullo, C. y Arango, C. (2009). Trastornos del comportamiento en la infancia y la adolescencia: ¿qué está sucediendo? Faros Sant Joan de Déu. Recuperado de http: www.faroshsjd.net.

Santos González, I. (2015). Las necesidades psicológicas en los menores extranjeros no acompañados acogidos en España. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Sonuga-Barke, E. J. S., Kennedy, M., Kumsta, R., Knights, N., Golm, D., Rutter, M., Kreppner, J. (2017). Child-to-adult neurodevelopmental and mental health trajectories after early life deprivation: the young adult follow-up of the longitudinal English and Romanian Adoptees study. Lancet, 389(10078), 1539-1548. https://doi.

org/10.1016/S0140-6736(17)30045-4.

Spitz, R. A., y Wolf, K. M. (1946). Anaclitic Depression. The Psychoanalytic Study of the Child, 2(1), 313-342. https://doi.org/10.1080/00797308.1946.11823551.

Spitz, R. (1945). Hospitalim, The Psychoanalytic Study of the Child. The Psychonalytic Study of the Child, 1(1), 53-74. https://doi.org/10.1080/00797308.1945.11823126.

Torres, A., y Rodrigo López, M. (2014). La influencia del apego y el autoconcepto en los problemas de comportamiento de los niños y niñas de familias en desventaja socioeconómica. Educatio siglo XXI, 32(1), 255-278.

Vázquez, J., Ferla, M., Palacios, L., y De la Peña, F. (2010). Guía clínica para el trastorno disocial. (J. del B. Shoshana Berenzon, J. Alfaro, & M. E. Medina-Mora, Eds.). México: Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz.

Zan, F. (2004). Importancia del apego en el desarrollo del psiquismo.

VERTEX.Revista Argentina de Psiquiatría, XV(56), 121-135.