The influence of parental styles on antisocial behaviors children’s a literature review
Main Article Content
The objective of this article is to reflect the results of the theoretical and bibliographic review carried
out in the research referring to the final thesis on the influence of parental styles in the antisocial behavior of children. To carry out the literature review, the main national databases were consulted, looking for publications written in Spanish and developed with Spanish population, between 2013 and 2018, that address the influence of parental styles on antisocial
behaviors. A total of 21 publications that met the defined selection requirements were obtained, and then a quantitative and qualitative analysis of them was carried out
Article Details
References
Aguilar-Cárceles, M. M. (2012). La influencia del contexto familiar en el desarrollo de conductas violentas durante la adolescencia: factores de riesgo y de protección. Revista Criminalidad, 54(2), 27-46.
Alarcón, A. (2012). Estilos parentales de socialización y ajuste psicosocial de los adolescentes: un análisis de las influencias contextuales en el proceso de socialización (tesis doctoral). Valencia: Universidad de Valencia.
Alonso, C. y Romero, E. (2014). Personalidad parental, prácticas educativas y problemas de conducta infanto-juvenil. Andalucía Occidental, 32(2), 91-102.
Andrés, C. y Fernández, A. (2016). Las prácticas de crianza de los padres: su influencia en las nuevas problemáticas en la primaria infancia. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9 (1), 30-42.
Antolín, L. (2012). La conducta antisocial en la adolescencia: una aproximación ecológica (tesis doctoral). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Antolín, L., Oliva, A. y Arranz, E. (2009). Contexto familiar y conducta antisocial infantil. Anuario de Psicología, 40(3), 313-327.
Antolín, L., Oliva, A. y Arranz, E. (2009). Variables familiares asociadas a la conducta antisocial infantil: el papel desempeñado por el tipo de estructura familiar. Apuntes de Psicología, 27(2), 1-13.
Bornstein, L. y Bornstein, M. H. (2014). Estilos parentales y el Desarrollo social del niño. National Institute of Child Health and Human Development, 3, 1-4.
Castellón, W. R. (2011). Depresión, Ansiedad y Conducta Disocial Adolescente en relación con los estilos de socialización parental (tesis doctoral). Bilbao: Universidad de Deusto.
Comino, M. E. y Raya, A. F. (2014). Estilos educativos parentales y su relación con la socialización en adolescentes. Apuntes de Psicología, 32 (3), 271-280.
Coromoto, A. (2017). Estilos educativos familiares y conductas disruptivas en el adolescente. Aplicaciones educativas (tesis doctoral). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
De la Peña, M. E. (2010). Conducta antisocial en adolescentes: factores de riesgo y de protección (memoria para doctorado). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
De la Torre-Cruz, M. J., García-Linares, M. C. y Casanova-Arias, P. F.
(2014). Relaciones entre estilos educativos parentales y agresividad en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 147-170.
Fernández, A., López, S., Mata, S., Calero, M. D., Vives, M. C., Carles, R. y Navarro, E. (2013). Habilidades cognitivas, ajuste y prácticas de crianza en preescolares con problemas de conducta disruptiva. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(3), 577-602.
Fernández, L. (2014). Relaciones entre las prácticas parentales y los estilos de socialización familiar en la cultura española: el modelo bidimensional parental y el ajuste de los hijos (tesis doctoral). Valencia: Universidad de Valencia.
Franco, N., Pérez, M. A. y de Dios, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156.
Fuentes, M. C., García, F., Gracia, E. y Alarcón, A. (2015). Los estilos parentales de socialización y ajuste psicológico. Un estudio con adolescentes españoles. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-138.
Gámiz-Ruiz, J., Ibáñez-Ortiz, G., Rodríguez-Aznar, P. y EspigaresEscudero, M. J. (2014). La prevención de la conducta antisocial del adolescente en su contexto: programa de intervención socioeducativa con menores infractores de 12 a 14 años. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente, 57(1), 95-99.
García, J. J., Arana, C. M. y Restrepo, J. C. (2018). Estilos parentales en el proceso de crianza de niños con trastornos disruptivos. Investigación y Desarrollo, 26(1), 55-74.
García-Perales, J. R. (2011). Estilos de socialización familiar: influencia sobre el ajuste psicosocial en los adolescentes (tesis doctoral). Albacete: Universidad de Castilla-La Mancha.
Gázquez, J. J., Molero, M. M., Pérez-Fuentes, M. C., Simón, M. M., Barragán, A. B. y Martos, A. (2016). Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. Volumen II. Murcia, España: ASUNIVEP.
Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G. y BetancourtBuitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. DYNA, 81(184), 158-163.
González, B. (2016). La influencia de los estilos parentales en los niños. Escuela para padres (trabajo final de grado). Castellón: Universidad Jaime I.
González, M. (2014). Influencia de la cultura en los estilos parentales: una aproximación al caso de España (trabajo fin de máster). Pamplona: Universidad de Navarra
Holguín, T. E. y Palacios, J. J. (2014). La genética del trastorno antisocial de la personalidad: una revisión de la bibliografía. Salud Mental, 37(1), 83-91.
Jiménez, J. (2017). Crianza, prosocialidad y relaciones entre los pares en la adolescencia. Factores implicados en los comportamientos antisociales (tesis doctoral). Valencia: Universidad de Valencia.
Jiménez, J. A. (2013). Influencia de la socialización familiar y de las actitudes hacia la violencia sobre los problemas de conducta en el ámbito escolar en una muestra de adolescentes (tesis doctoral). Murcia: Universidad de Murcia.
Jiménez, M. J. (2010). Estilos Educativos Parentales y su implicación en diferentes trastornos. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/bfbb12cc-abc8-489e-8876-dd5de0551052.
Jiménez, R. y Rosser, A. M. (2013). Delincuencia juvenil y estilos educativos familiares. XIV Congreso Virtual de Psiquatria.com, Interpsiquis.
Jorge, E. y González, C. (2017). Estilos de crianza parental: una revisión teórica. Informes Psicológicos, 17(2), 39-66.
Kazdin, A. (1988). Tratamiento de la Conducta Antisocial en la Infancia y la Adolescencia. Barcelona: Martínez Roca, D.L.
López Larrosa, S. y Rodríguez-Arias, J. L. (2012). Factores de riesgo y de protección en el consumo de drogas y la conducta antisocial en adolescentes y jóvenes españoles. International Journal of Psychological Research, 5(1), 25-33.
López-Rubio, S. (2012). Prácticas de crianza y problemas de conducta en preescolares: un estudio transcultural (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.
Martínez, E. y Julián, A. (2017). Relación entre los estilos educativos parentales o prácticas de crianza y la ansiedad infanto-juvenil: una revisión bibliográfica. Revista Española de Pedagogía, 75 (267), 337-351.
Martínez, I., Fuentes, M. C., García, F. y Madrid, I. (2013). El estilo de socialización familiar como factor de prevención o riesgo para el consumo de sustancias y otros problemas de conducta en los adolescentes españoles. Adicciones, 25(3), 235-242.
Mayorga, C. (2013). Estructura familiar y problemas de conducta en la adolescencia: el papel mediador del estilo educativo y el conflicto interparental (trabajo de investigación). Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Montero, M. y Jiménez, M. A. (2009). Los estilos educativos parentales y su relación con las conductas de los adolescentes. Familia, 39, 77-104.
Morales, S. y Vázquez, F. (2014). Prácticas de crianza asociadas a la reducción de los problemas de conducta infantil: una aportación a la salud pública. Acta de Investigación Psicológica, 4(3), 1700-1715.
Morales, S., Martínez, M. J., Nieto, J. y Lira, J. (2017). Crianza positiva y negativa asociada a los problemas severos de conducta infantil. Health and Addictions, 17(2), 137-149.
Mulero, H. (2014). El comportamiento antisocial. Elche: Crimipedia, Crimina, Universidad Miguel Hernández.
Murillo, A., Priegue, D. y Cambeiro, M. C. (2015). Una aproximación a los estilos educativos parentales como prácticas socializadoras. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr. (5), A5-084.
Ochoa, E., Adilene, E., Sarahi, L., Mercado, S. M. y Octavio, R. (2016). Relación entre los factores familiares de riesgo y la conducta antisocial de los adolescentes. Culcyt, 13(59), 20-30.
Palacios, J. R. y Andrade, P. (2008). Influencia de las prácticas parentales en las conductas problema en adolescentes. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 7(7), 7-18.
Pérez de Alberniz-Garrote, G., Rubio-Rubio, L. y Medina-Gómez, B. (2018). Papel moderador de los estilos parentales en la relación entre la impulsividad y el consumo de alcohol en una muestra de adolescentes españoles. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(1), 47-57.
Pérez, P. M. (2012). La socialización parental en padres españoles con hijos de 6 a 14 años. Psicothema, 24(3), 371-376.
Rodríguez, A. y Torrente, G. (2003). Interacción Familiar y Conducta Antisocial. Boletín de Psicología, 8, 7-19.
Rutter, M., Giller, H. y Hagell, A. (2000). La conducta antisocial de los jóvenes. Madrid: Cambridge University Press.
Senabre, P. y Ruiz, Y. (2012). Estilos de parentalidad y su relación con la conducta agresiva. Edetania, 42, 145-157.
Torío, S., Peña, J. V. y Rodríguez, M. C. (2008). Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 20, 151-178.
Vera, J. (2012). Conducta antisocial: asociación con psicopatología en niños y adolescentes (tesis doctoral). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Vieira, P. (2016). Esquemas desadaptativos tempranos: el papel predictivo de los estilos educativos parentales y de vinculación (tesis doctoral). Badajoz: Universidad de Extremadura.