Attachment in the Adoption Process

Main Article Content

Authors
María Redondo-Catalina
Section
Estudios de revisión bibliográfica
Keywords:
Adoption, Attachment, Bond, Children, Parents, Family, Parenting, Placement
Abstract

Attachment is key in people’s personal development. It determines their relation with the environment and how they face everyday difficulties. Therefore, it is important to establish stable and positive attachment relationships during childhood. The objective of this project is to review the existing bibliography regarding the attachment in families with adoption cases, with a focus on people’s personal experiences, to understand this adoption process. After information analysis, the project shows that there is an added difficulty for those families with an adopted member to create bonding, which depends on the family’s situation: Special adoption group cases, <1 year old child adoption, child’s background, future parents’ expectations, training before the adoption, etc. It is key to understand that the adoption process must be both ways, not only the parents adopt a child, but the parents are adopted by the child too, meaning that both parts should adapt to each other. This makes the formalization of the new family a process to be developed together, establishing relationships that are as positive and stable as possible.

Downloads
Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Redondo Catalina, M. (2022). Attachment in the Adoption Process. Familia. Revista De Ciencia Y Orientación Familiar, (59), 103–116. https://doi.org/10.36576/summa.143933
Author Biography

María Redondo-Catalina, Centro de Orientación Familiar de Burgos

Graduada en Psicología

Máster en Orientación y Mediación Familiar

Centro de Orientación Familiar de Burgos

References

Arranz, P. (2019). Adopciones: un camino cada vez más largo y más complicado. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/.

Benchuya, M. E., & Vito, H. I. (2005). Adopción para padres e hijos. Editorial Albatros.

Berástegui, A. (2018). Variables en la definición de los fracaso en la adopción, variables en el éxito de las adopciones. En C. Jeannin Universidad Pontificia de Salamanca (Coord.) Fortaleciendo las competencias: aprender de los fracasos en la adopción internacional (pp. 19-22). Servicio Social Internacional.

Bowlby, J., & Montero, M. (1972). Cuidado maternal y amor. Editorial Fondo de Cultura Económica.

Bowlby, J. (1993). El vínculo afectivo. Editorial Paidós Ibérica.

Fernández, M., & Fuentes, M. J. (2004). Cómo valoran las familias la adopción de niños mayores: implicaciones para la actuación de los técnicos. Bienestar y protección infantil, 3(2), 97-114.

Grau, E., Mora, R., & Associació, C. R. I. A. (2005). Vicisitudes en la vinculación entre padres e hijos en adopción internacional. Revista de psicoterapia, 16(62).

Hoksbergen, R. A. (1997). ¿Agitación para los adoptados durante su adolescencia? Revista Internacional de Desarrollo del Comportamiento, 20(1), 33-46.

Limiñana, A. R., Bueno, A. B., & Alonso, F. J. D. (2010). Evolución de los menores tras la adopción. La familia adoptiva como figura de apego y contexto de reparación. International journal of developmental and educational psychology, 2(1), 443-453.

Limiñana, A. R., & Bueno, A. B. (2011). La construcción del vínculo afectivo en la adopción. La teoría del apego como marco de referencia en la intervención post-adoptiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 333-340.

Mirabent, V., & Ricart, E. (2012). Adopción y vínculo familiar: crianza, escolaridad y adolescencia en la adopción internacional. Herder Editorial.

Molina, M. F. (2002). Descripción del proceso de adaptación infantil en adopciones especiales. Dificultades y cambios observados por los padres adoptivos. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 18(1), 151-168.

Ortiz, M. J., Sánchez, F. L., Rebollo, M. J. F., & Etxebarria, I. (2014). Desarrollo afectivo y social. Ediciones Pirámide.

Palacios, J., & Sandoval, Y. S. (1996). Niños adoptados y no adoptados: un estudio comparativo. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, (71), 63-86.

Palacios, J., & Sandoval, Y. S. (1996). Relaciones padres-hijos en familias adoptivas. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, (71), 87-106.

Paulina, E., Ferreira, L., Bobato, S. T., & Becker, A. P. S. (2018). Proceso de vinculación afectiva de niños adoptados en la perspectiva de los padres adoptivos. Boletim-Academia Paulista de Psicologia, 38(94), 77-86.

Pedro-Viejo, A. B. (2012). Adopciones especiales: ¿Niños especiales para familias especiales? Papeles del psicólogo, 33(3), 211-220.

Redondo, M. (2020). Vínculo paterno-filial: hijo natural y adoptivo. Un análisis comparativo. Trabajo de Fin de Máster. Universidad Pontificia de Salamanca.

Román, M. (2010). El apego en niños y niñas adoptados. Modelos internos, conductas y trastornos de apego. Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.

Rosas, M., Gallardo, I., & Angulo, P. (2000). Factores que influyen en el apego y la adaptación de los niños adoptados. Revista de Psicología, 9(1), 145-159.

Rosenthal, J. A. y Groze, V. K. (1992). Adopción para necesidades especiales: un estudio de familias intactas. Editores Praeger.

Rutter, M. y Sroufe, L. A. (2000). Psicopatología del desarrollo: conceptos y desafíos. Desarrollo y psicopatología, 12(3), 265-296.

Simón, P. (2018). La otra cara de la adopción: 1.400 niños ‘devueltos’ en España en 20 años. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/.

Valgañon, M. (2016). Estilo de funcionamiento de las familias de acogida y conducta adaptativa-autoconcepto de los niños, niñas y adolescentes bajo su cuidado. Salud & Sociedad, 5(2), 156-169.